لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر تاسیسات نفتی سعودی و موقف 'مذاکره و جنگ' ایران با امریکا


پس از آنکه ایالات متحده امریکا ایران را در حملات بر تاسیسات نفت عربستان سعودی مقصر خواند، تهران این اتهامات را رد کرده و هشدار داد که پایگاه های و کشتی های طیاره بردار امریکایی را می‌تواند مورد حمله قرار دهد.

گروه شورشی حوثی یمن که از پشتیبانی ایران برخوردار است، مسوولیت حمله دیروز بر تاسیسات نفت عربستان را به عهده گرفت. اما مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است که هیچ شواهدی وجود ندارد که این حمله از یمن صورت گرفته باشد.

به دنبال رد و بدل شدن این اتهامات، سپاه پاسداران ایران گفته است که آمادۀ یک جنگ "تمام عیار" با ایالات متحده بوده و میزاییل های ایرانی می‌توانند پایگاه ها و کشتی های طیاره بردار امریکایی را هدف قرار دهند.

شبکه خبررسانی نیمه رسمی تسینم ایران از امیر علی حاجی زاده، یکی از قوماندانان سپاه پاسداران ایران نقل کرده که گفته است: " همه باید بدانند که تمامی پایگاه های امریکایی و کشتی های طیاره بردار شان در مسافت دوهزار کیلومتری اطراف ایران در محدودۀ میزاییل های ما قرار دارد."

جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران امروز ۱۵ سپتمبر (۲۴ سنبله) در یک پیام تویتر نوشته است که امریکا نتوانست با فشار بیش از حد پیروز شود، اکنون به "حیلۀ بیش از حد" رور آورده است.

آقای ظریف نوشته است: " ایالات متحده و متحدین اش به دلیل این خیال واهی در یمن گیر مانده اند که برتری مسلحانه به پیروزی نظامی خواهد انجامید."

او افزوده است: " متهم کردن ایران نمی‌تواند به این فاجعه نقطۀ پایان بگذارد؛ اما پذیرفتن پیشنهاد ۱۵ اگست ما برای ختم جنگ و آغاز مذاکرات، می‌تواند."

از جانب دیگر، برخی از رسانه های عراقی دیروز گزارش دادند که حمله بر تاسیسات نفتی عربستان توسط گروه های شبه نظامی طرفدار ایران در عراق طرحریزی شده بود، اما مقام های عراقی این ادعا را کرده و گفته اند که اجازه نمی‌دهند، از خاک آن کشور علیه کشور دیگری استفاده صورت گیرد.

در این حال، شرکت نفت دولتی عربستان گفته است که حمله دیروز باعث شده است که صادرات نفت خام به سایر کشور های جهان، پنج در صد کاهش یابد.

یک منبع نزدیک به این شرکت به خبررسانی رویترز گفته است که هفته ها را در بر خواهد گرفت تا تولید نفت خام به حالت قبلی اش برگردد.

فرانسه، ترکیه و لبنان در کنار سایر کشور ها، حمله بر تاسیسات نفت عربستان را تقبیح کرده اند.

XS
SM
MD
LG