لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت داخله: کابل به گذرگاه قاچاق مواد مخدر تبدیل شده


وزارت داخله افغانستان می گوید که کابل به مسیر عمده قاچاق و ترافیک مواد مخدر تبدیل شده و پاکسازی آن اولویت کاری آن وزارت می باشد.

باز محمد احمدی، معین وزارت داخله در امور مبارزه با مواد مخدر در مراسم سوختادن مواد مخدر ضبط شده در کابل گفت که افزایش فعالیت قاچاق و انتقال مواد مخدر "بار مسولیت های ما را جدیتر و مهمتر ساخته است."

آقای احمدی این سخنان را در مراسم حریق ساختن ۲۰ تن مواد مخدر در کابل به رسانه ها و دپلومات های خارجی بیان داشت.

از جانبی، ابراهیم ازهر، معین وزارت مبارزه با مواد مخدر از افزایش کشت کوکنار درسال روان خبرداده، اعتراف کرد که "سال ۱۳۹۲ به کمال تاسف دستاورد خوبی در بخش جلوگیری از کشت وتولید مواد مخدر نداشتیم."

آقای ازهر این بیانات را در حالی ابراز کرد که ملل متحد فردا گزارشی را در مورد کشت و تولید کوکنار در افغانستان نشر می کند که حاکی افزایش آن در سال گذشته خواهد بود.

جان لوک لومایو، مسئول اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته ملل متحد در کابل به مشکل بخش افغانستان یعنی افزایش در میزان اعتیاد در افغانستان اشاره کرده گفت "با وجود انکشاف و پیشرفت درمبارزه علیه مواد مخدر، میزان اعتیاد در افغانستان افزایش یافته از مرز یک میلیون عبور کرده است."

تا هنوز مشخص نشده که در بین یک میلیون چه تعدادی به کدام نوع مخدرات معتاد اند.

معین مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله از عملیات تصفیوی قریب الوقوع خبرداد که به همکاری سایر ارگانهای کشفی و امنیتی راه اندازی می شود و با ایجاد تیم های سیار عرصه فعالیت را برای گروه های قاچاق و مافیای تنگتر خواهند ساخت.

جنرال احمدی از تأثیرات روند انتقال سال ۲۰۱۴ در بخش مواد مخدر ابراز نگرانی کرده گفت "انتقال مسئولیت های امنیتی، کم شدن حمایت قوتهای بین المللی در مبارزه با مواد مخدر و عدم حمایت اردوی ملی از پروسه محو کوکنار و مصروف شدن نیروهای امنیتی به انتخابات تشویشها را در سطح ملی و بین المللی ایجاد کرده است."

ستفن مکفارلند، معاون سفارت امریکا در امور تنفیذ قانون در کابل که به عنوان یکی از شرکای مبارزه با مواد مخدر از قربانی های افسران مبارزه با مواد مخدر تقدیر کرد و اما به تیرگی مشکل مواد مخدر پرداخت و گفت "ما قبول می کنیم که مشکل مخدرات یک مشکل جهانی است و نگرانی ها داریم."

اما این مقام امریکایی می گوید که افغان ها نیز باید بپذیرند که معضل مواد مخدر مشکل شان است و در راه حل آن تلاش به خرچ دهند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG