لینک های دسترسی

Breaking News

فقط سی هزار عسکر امریکایی در افغانستان باقی مانده


جوزف دنفورد قومندان نیرو های آیساف در افغانستان
جوزف دنفورد قومندان نیرو های آیساف در افغانستان

مقامات ارشد نظامی ایالات متحده می گویند که با وجود کاهش قابل ملاحظۀ نیرو های بین المللی در افغانستان، وضیعت امنیتی در آن کشور اندکی بهبود یافته است.

به گفته مقامات نظامی امریکا، نیرو های امنیتی افغان توانایی مبارزه را در مقابل دهشت افگنان دارد، ولی هنوز هم به همکاری بین المللی نیاز دارند.

جنرال جوزف دنفورد، قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان، روز پنجشنبه در جلسۀ استماعیۀ کانگرس امریکا گفت که امنیت افغانستان در مقاسیه با دو سال گذشته، بهبود یافته است.

آقای دنفورد گفت"در سال ۲۰۱۲، بیش از ۱۴۰ هزار نیروی ائتلاف به شمول ۱۰۰ هزار امریکایی در افغانستان حضور داشت. امروز شمار نیرو های ائتلاف به ۴۰ هزار می رسد که ۳۰ هزار آن امریکایی است."

به باور این جنرال امریکایی در دو سال گذشته "وضیعت امنیتی اندکی بهبود یافته و تفاوت عمدۀ دیگر این است که قوای افغان مسؤولیت تامین امنیت را بر عهده گرفته اند."

جوزف دنفورد گفت، بعد از سال ۲۰۱۴، از جملۀ ۹۸۰۰ سرباز امریکایی، فعالیت هزار تن از عساکر کشورش فقط به عملیات های ضد دهشت افگنی متمرکز خواهد بود که در همکاری و همآهنگی با نیرو های خاص افغانستان صورت خواهد گرفت.

تقویت نیرو های هوایی

آقای دانفورد می گوید که به خاطر تامین امنیت و مبارزۀ موثر در برابر دهشت افگنی، نیرو های افغان به هلیکوپتر های MI 17 نیاز دارد و ۸۰ بال هلیکوپتر MI17 که قبلا خریداری شده است، تا ماه اکتوبر ۲۰۱۴ به نیرو های افغان تحویل داده خواهد شد.

به باور قوماندان نیرو های آیساف در کابل"بدون دسترسی به MI17 ، نیرو های افغان در تامین امنیت و ثبات موفق نبوده و در مبارزه با دهشت نیز شریک موثر نخواهند بود."

جنرال دنفورد همچنین گفت که ۹۸۰۰ سرباز امریکایی که بعد از ختم ۲۰۱۴ در افغانستان باقی می ماند، تعداد آنان تا خزان سال ۲۰۱۵—یعنی پایان جنگ های فصلی در افغانستان- کاهش نخواهد یافت.

وی همچنان گفت که ایالات متحده برنامه دارد بعد از سال ۲۰۱۷ نیز تا اندازۀ در افغانستان حضور داشته باشد و هیچ کسی گزینه صفر را سفارش نکرده است.

هلیکوپتر Mi-17
هلیکوپتر Mi-17

ولی حضور نیرو های امریکایی فرا تر از سال ۲۰۱۷ به تداوم تهدید امنیتی در افغانستان و تهدید گروه های دهشت افگن در منطقه خواهد انجامید.

آقای دانفورد می گوید که نیرو های افغان توانایی تامین امنیت را دارند، ولی نه در سطحی که تنها رها شوند.

این جنرال امریکایی در مورد توانایی نیروی افغان برای تامین امنیت روزانه ابراز اطمینان می کند. {ولی} می گوید "مطمین نیستم که اگر نیرو های افغان را در ختم سال ۲۰۱۴ رها کنیم، قدرت خود را حفظ کنند.

قوماندان آیساف در کابل می گوید"خلای توانایی در بین نیرو های افغان هنوز هم باقی است که باید رفع شود و کار های را انجام دهند که ما تا حال برای آنان انجام داده ایم. "

توانایی نیرو های افغان

جنرال دنفورد گفت که در جریان مبارزات انتخاباتی افغانستان، نیرو های امنیتی افغان امنیت ۳۰۰ گرد همآیی انتخاباتی را تامین کردند که شماری از این گردهمآیی ها بیش از بیست هزار نفر اشتراک کننده داشت؛ او می گوید "این خود نشان دهنده توانایی نیرو های امنیتی افغان است."

جنرال دنفورد همچنین می گوید که به نظر وی شبکه القاعده هنوز هم دشمن درجه یک امریکا است، ولی شبکه حقانی، یکی از گروه های عمدۀ است که به شبکه القاعده پناه می دهد و از این طریق شرایط را برای القاعده مساعد می کند تا منابع خود را بدست آورد.

در چند سال پسین، شبکه حقانی فعالیت های گستردۀ دهشت افگنی را در افغانستان راه اندازی کرده و مسؤولیت بسیاری از حملات را در افغانستان بر عهده گرفته است.

مقامات افغان همواره ادعا کرده اند که پاکستان به شورشیان به شمول گروه حقانی پناه داده است و آنان را تجهیز می کند، ادعای که اسلام آباد همواره آنرا رد کرده است و گفته است که آن کشور خود قربانی دهشت افگنی است—نه حامی آن.

آقای دنفورد نیز می گوید که حرکات و فعالیت های طالبان از پناهگاه های شان در پاکستان، به تحرک در میاید.

روابط موثر با پاکستان

آقای دنفورد در مجلس استماعیۀ کمیتۀ روابط نظامی سنای امریکا، طمینان داد آنچه را که همه روزه شاهد آن بوده و از طریق استخبارات به دست می آورند "افرادی هم در افغانستان و هم در پاکستان استند که مصمم اند تا بالای وطن {ما} حمله کنند. آنان مصمم اند تا حملات مشابه یازدهم سپتمبر را انجام دهند."

به گفته آقای دنفورد، فشار که بالای این افراد در یک دهه پسین وارد شده، دلیلی است که قادر نشدند دست به حملات مشابه یازدهم سپتمبر بزنند. وی همچنین گفت که بدون فشار وارد کردن بالای چنین افراد، فکر می کند "احتمال حملات جدی خواهد بود."

جنرال دنفورد به این باور است که تامین روابط موثر میان افغانستان و پاکستان و ایجاد روابط نظامی میان دو کشور، برای موفقیت ایالات متحده در منطقه در دراز مدت با اهمیت است.

جنرال دنفورد از موفقیت نیرو های افغان در حالی سخن گفته است که در روز های اخیر افغانستان شاهد حملات شدید گروه های شورشی بوده است.

در چند روز گذشته، شورشیان چندین حمله را به شمول حمله بالای میدان هوایی کابل و ولسوالی اُرگون ولایت پکتیکا سازمان دهی کردند که در نتیجه آن ده ها غیر نظامی کشته شدند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG