لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات ناشی از زلزله در ترکیه و سوریه به بیش از ۴۶ هزار رسید؛ عملیات جستجو روز یکشنبه به پایان می‌رسد


در حالیکه رقم تلفات ناشی از زلزله مرگبار در ترکیه و سوریه به بیش از ۴۶ هزار رسیده است، ادارهٔ مبارزه با آفات طبیعی و پاسخگویی به حالات اضطرار ترکیه اعلام کرد که عملیات جستجو و نجات تا شب یکشنبه پایان خواهد یافت.

ترکیه در حالی از توقف عملیات نجات خبر داده که گروه‌های امداد رسان روز شنبه ۱۸ فبروری (۲۹ دلو) حدود ۱۲ روز پس از زلزله دو نفر را در شهر هاتای ترکیه و چند نفر دیگر را در شهر انتاکیای سوریه از زیر آوار نجات دادند.

مقامات و کارمندان صحی در دو کشور گفته اند که تاکنون ۴۰۶۴۲ نفر در ترکیه و حد اقل ۵۸۰۰ نفر در سوریه جان باخته اند که به این حساب شمار مجموعی تلفات ناشی از این زلزله به ۴۶۴۴۲ نفر رسیده است.

دو زلزلهٔ با شدت ۷.۸ و ۷.۵ به مقیاس ریکتر به تاریخ ششم فبروری مناطق جنوب‌شرق ترکیه و شمال سوریه را تکان داد که در اثر آن صدها هزار نفر آواره شده اند.

اداره مبارزه با آفات طبیعی و حالات اضطراری ترکیه گفته است که آمار قربانیان زلزله به مراتب بیشتر از آمار داده شده است چون حدود ۳۴۵ هزار ساختمان در ترکیه ویران شده و بسیاری از افراد هنوز هم ناپدید اند.

دیوید بیزلی، رییس سازمان جهانی غذا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به خبرگزاری رویترز گفت که حکومت سوریه و ترکیه بسیار خوب همکاری کرده اند، اما عملیات آنها در شمال غرب سوریه با مشکل مواجه شده است.

این سازمان هفته گذشته اعلام کرد که ذخایر آنها در شمال‌غرب سوریه، مناطق تحت کنترول مخالفین حکومت سوریه، در حال تمام شدن است و خواستار باز شدن گذرگاه‌های مرزی بیشتر از ترکیه شد.

بیزلی گفت: "مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم در شمال غرب سوریه است که در آن مقامات شمال غربی سوریه دسترسی لازم را به ما نمی دهند. این مشکل باید فوراً رفع شود."

بیزلی گفت: "زمان رو به اتمام و پول ما رو به اختتام است. عملیات ما حدود ۵۰ میلیون دالر در ماه فقط برای پاسخگویی به زلزله است، بنابراین اگر اروپا خواهان موج جدیدی از پناهجویان نباشد، باید حمایت لازم را دریافت کنیم."

سازمان جهانی صحت گفته است که زلزلهٔ مرگبار و ویرانگر نزدیک به ۲۶ میلیون نفر را در ترکیه و سوریه متاثر کرده است. این سازمان گفته است که ۱۵ میلیون نفر در ترکیه و ۱۱ میلیون نفر دیگر در کشور جنگ‌زدهٔ سوریه از زلزلهٔ ششم فبروری متاثر شده‌اند.

در همین حال داکتران و کارشناسان صحی نسبت به گسترش احتمالی امراض در مناطق زلزله‌زده که زیربناهای صحی در آن آسیب دیده اند، ابراز نگرانی کرده اند.

فخرالدین کوجا، وزیر صحت ترکیه روز شنبه گفت که اگرچه افزایش عفونت‌های معدی معایی و تنفسی وجود داشته است، اما این ارقام تاکنون تهدیدی جدی برای سلامت عامه محسوب نمی‌شود.

این در حالی است که سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) خواستار کمک یک میلیارد دالری جامعه جهانی برای رسیدگی به قربانیان زلزلهٔ مرگبار هفتهٔ گذشته در ترکیه و سوریه شد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد در بیانیه‌ای گفت که این کمک‌ها به مدت سه ماه به ۵.۲ میلیون نفر مساعدت‌های بشردوستانه فراهم خواهد کرد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG