لینک های دسترسی

Breaking News

کمیسیون شکایات انتخاباتی بررسیهای خود را تکمیل کرد


عبدالستار سعادت , رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی
عبدالستار سعادت , رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی

عبدالستار سعادت، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی، در یک نشست خبری در کابل گفت که امروز پنجشنبه فیصله ها و نتایج بررسیهای شکایات نامزدهای معترض شوراهای ولایتی تکمیل و بخاطر اعلان رسمی به کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان فرستاده شد.

آقای سعادت عوامل متعدد تخطی، تخلف و تقلب در انتخابات شوراهای ولایتی را برشمرده گفت که برگزاری همزمان انتخابات شوراهای ولایتی با انتخابات ریاست جمهوری یکی از عوامل عمده آن بود. آقای سعادت توصیه کرد که در آینده نباید دو انتخابات همزمان برگزار شود.

او، دلیل تاخیر در اعلام نتایج بررسیها و فیصله در مورد شکایات انتخاباتی شوراهای ولایتی را عدم همکاری کمیسیون مستقل انتخابات و شخص رییس کمیسیون مستقل انتخابات در مورد نتایج انتخابات ولایت نورستان خوانده افزود که رییس کمیسیون مستقل انتخابات به دلیل علاقمندی شخصی برعلاوه این که در مسایل انتخابات ولایت نورستان همکاری نمیکرد، بلکه مداخله هم میکرد.

بقول آقای سعادت، همین مداخله رییس کمیسیون سبب شد که رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی ولایت نورستان از وظیفه برکنار شود و به همکاری معاون آن، و مامورین پایین رتبه در روزهای عید قربان تفتیش و بازرسی صورت گرفت.

احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در حال حاضر به هدف ادای فریضه حج به بیت الله شریف رفته است و این نتایج بررسی ها در غیاب وی، به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده شده است.

اما به گفته کارشناسان در مورد تاخیر اعلام نتایج شوراهای ولایتی باور کلی اینست که علت تاخیر در اعلام نتایج انتخابات فقدان مدیریت سالم و وجود فساد در هر دو کمیسیون انتخابات ( کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی ) میباشد.

آقای سعادت، در بیانیه مختصر اش، گفت که نتایج بررسیها به دلیل این که مردم افغانستان زیاد منتظر نمانند به عجله نهایی شده به منظور اعلام رسمی به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده میشود، ولی مطمین نیست که باز هم عدالت طوری که لازم است تامین شده باشد.

در انتخابات شوراهای ولایتی ١٣٩٣ خورشیدی ٢٧١٣ تن در سراسر کشور به عنوان نامزد بخاطر احراز کرسی شوراهای ولایتی در میدان رقابت شتافته بودند که از انجمله ٣٠٨ تن را زنان تشکیل میداد.

بربنیاد قانون انتخابات افغانستان در سراسر کشور ۴٥٨ کرسی به نماینده گان شوراهای ولایتی اختصاص یافته اند که ٩٦ کرسی برای زنان درنظر گرفته شده است. البته تعداد کرسی های شوراهای ولایتی نظر به تعداد نفوس هر ولایت متفاوت است.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG