لینک های دسترسی

Breaking News

رکود اقتصادی و پیوند آن با جنجال انتخابات


از برگزاری دور دوم انتخابات بیش از دو ماه می گذرد
از برگزاری دور دوم انتخابات بیش از دو ماه می گذرد

اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان یا آیسا می گوید که بدلیل طولانی شدن روند انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، گراف سرمایه گذاری ها در این کشور ۱۵ الی ۲۰ درصد افت داشته است.

وفی الله افتخار، رئیس اداره آیسا در گفتگو با رادیو آشنا صدای امریکا همچنان گفت که به درازا کشانده شدن جنجال انتخابات برای دستارود های سرمایه گذاری، به ویژه سرمایه گذاری های خارجی در افغانستان نگران کننده و زیانبار است.

آقای افتخار ابراز امیداواری کرد که هرچه زودتر پیچیدگی نزاع انتخاباتی در افغانستان پایان یابد و وضعیت شکننده اقتصادی در کشور به مسیر عادی سوق یابد.

پیشتر از این، وزارت مالیه افغانستان نیز از توقف برخی پروژه های انکشافی بدلیل نبود پول در بودیجه انکشافی این وزارت ابراز نگرانی کرده و این مساله را بر طولانی شدن پروسه انتخابات افغانستان ربط داده است.

عبدالقادر جیلانی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان در تازه ترین اظهاراتش به رادیو آشنای صدای امریکا از کاهش ۳۵ درصدی عواید گمرکی وزارت مالیه خبر داد.

آقای جیلانی گفت که اگر وضعیت انتخابات به همین منوال ادامه یابد ممکن است که بودیجه عادی افغانستان در سال ۲۰۱۵ با مشکلات عدم پرداخت معاشات مامورین دولت نیز مواجه گردد.

ثبات اسعاری

تاثیر دیگر اقتصادی دامنه دار شدن جنجال انتخابات افغانستان، ارزش پول افغانستان در برابر اسعار خارجی به ویژه دالر امریکایی است.

نورالله دلاوری، رئیس بانک مرکزی افغانستان در گفتگو با رادیو آشنا صدای امریکا کنترول وضعیت بازار را از جانب دافغانستان بانک، علت اساسی حفظ ارزش واحد افغانی در برابر اسعار خارجی دانست.

آقای دلاوری از تزلزل وضعیت موجود سیاسی و انتخاباتی ابراز نگرانی کرد و گفت که برای همیش نمی توان با این روش ارزش پول افغانی را حفظ کردو آنرا استحکام بخشید، بلکه به گفتۀ وی تداوم وضعیت مبهم انتخاباتی میتواند مشکلات جدی را در این مسیر نیز خلق کند.

تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نه تنها در بعد اقتصادی افغانستان را متاثر ساخته است بلکه سبب افزایش بی پیشینۀ حملات مخالفین مسلح حکومت و ناامنی ها نیز شده است.

گسترش دایره ناامنی های اخیر در افغانستان به باور مردم ناشی از چانه زنی های تقسیم قدرت میان دو نامزد ریاست جمهوریست که می تواند تبعات جدی تری بر اوضاع این کشور نیز داشته باشد .

حالا دیده شود که ایا پایان ماه اگست سال جاری میلادی مطابق درخواست رئیس جمهور کرزی پایان کشیدگی های انتخاباتی در افغانستان خواهد بود و یا این کشیدگی ها وارد فصل تازه یی خواهد شد.

  • 16x9 Image

    محمد نصیر فیاض

    محمد نصیر فیاض بیشتر از ۱۲ سال با رسانه های افغانستان کار کرده است. تمرکز کاری او روی خبرنگاری تحقیقاتی است. محمد نصیر فیاض فارغ از پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل، سند فراغت حاصل کرده است.
XS
SM
MD
LG