لینک های دسترسی

Breaking News

در جریان کروناویروس خشونت علیه کودکان افغان دوبرابر شده است - سروی


سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان در افغانستان "save the Children" با نشر نتایج یک نظرسنجی گفته است که در جریان بسته بودن مکاتب به دلیل شیوع بیماری کووید۱۹ خشونت خانواده‌ها در برابر کودکان دو برابر شده است.

این نظرسنجی "یک نسل را حفاظت کنید: تاثیر کووید۱۹ بر زندگی کودکان"، در جریان شش ماه گذشته در مصاحبه حضوری با ۳۵۱ کودک و سرپرستان آنان و دریافت دیدگاه ۱۲۹ کودک و سرپرستان آنان به گونه آنلاین، تهیه شده است.

بر اساس این نظر: "بیش از هشت کودک در هر ده کودک (۸۳ درصد) از داشتن احساس منفی سخن گفته اند."

مریم عطایی، سخنگوی دفتر حمایت از کودکان در افغانستان به صدای امریکا گفت که هنگامی که مکاتب باز بود "سطح خشونت در خانواده در برابر کودکان هشت درصد بود، اما این رقم اکنون به ۱۷ درصد رسیده است.

بربنیاد نتایج این نظرسنجی، ۳۰ درصد کودکان در جریان محدودیت‌های ناشی از کرونا ویروس با خشونت روبرو شده اند.

آموزش در جریان قرنطین

سازمان حمایت از کودکان گفته است که ۶۴ درصد کودکان در جریان قرنطین هیچ رابطه‌‌ای با معلمان نداشته‌اند، ۸۰ درصد کودکان گفته اند که در زمان مسدود بودن مکاتب، هیچ نیاموخته اند و یا اندک آموخته اند.

این سازمان بین المللی گفته است که فقط ۴.۶ درصد کودکان حداقل روز یک بار با معلمان شان در تماس بوده اند.

بربنیاد این بررسی، در مناطق دور درست از هر سه خانواده، یک خانواده "با مشکل" مواد درسی را برای کودکان شان تهیه کرده است.

دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان گفته که هنوز چالش‌های فراوان در سکتور تعلیمی افغانستان موجود است و با شیوع بیماری کووید-۱۹ ده میلیون کودک از دسترسی به آموزش محروم شدند.

در گزارش این سازمان آمده است: "در مکاتب دولتی تنها ۱۹۶دالر امریکایی بالای هر شاگرد دورۀ ابتداییه مصرف می‌شود که خیلی پایین تر از حد اوسط سرمایه گزاری در این بخش در منطقه آسیای جنوبی است."

اما در زمینه دسترسی به آموزش از راه دور، بربنیاد تحقیق جداگانه سازمان حمایت از کودکان، در جریان همه‌گیری کروناویروس، در شش ولایت افغانستان فقط ۲۸.۶ درصد کودکان به آموزش از طریق برنامه‌های تلویزیونی، ۱۳.۸درصد از طریق رادیو و ۰.۲ درصد از طریق انترنت به آموزش دسترسی داشته اند.

این نظرپرسی یافته است که همه‌گیری کروناویروس تاثیرات منفی بیشتری روی دختران برجا گذاشته است.

XS
SM
MD
LG