لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش‌ها برای اعتمادسازی مجدد میان امریکا و ناتو


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا از نشست مجازی دو روزۀ وزیران دفاع پیمان ناتو که قرار است روز چهارشنبه آغاز شود، برای برقرار مجدد اعتماد میان این پیمان و ایالات متحده استفاده خواهد کرد.

شعار "امریکا نخست" دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا روابط واشنگتن را با پیمان نظامی ناتو به شدت خدشه دار کرده است.

مقام‌های امریکایی که نخواسته‌اند نام شان در گزارش گرفته شود، به خبرگزاری رویترز گفته اند که لوید آستن در این نشست بر تعهد ایالات متحده با ناتو تاکید خواهد کرد.

دونالد ترمپ، آشکارا پیمان ناتو را نقد کرده و همواره تاکید داشت که باید اعضای این پیمان به شمول آلمان، مصارف نظامی شان را افزایش دهند.

مقام‌های امریکایی گفته اند که رییس جمهور بایدن از اهداف تعیین شده برای افزایش مصارف ناتو دست نخواهد برداشت، اما همزمان به تقویت قابلیت دفاع جمعی ناتو تمرکز خواهد کرد.

رییس جمهور بایدن ماه گذشته در تماس تلیفونی با ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو از تعهد ایالات متحده با این پیمان اطمینان داده بود.

در نشست دو روزۀ وزیران دفاع ناتو بر مذاکرات صلح افغانستان و ادامۀ حضور نظامیان خارجی در آن کشور نیز تمرکز شده و تصامیم مهمی اتخاذ خواهد شد.

آقای ستولتنبرگ روز دوشنبه گفت که نیروهای ایتلاف بین المللی تا "زمان مناسب" از افغانستان بیرون نخواهند شد.

منشی عمومی ناتو گفت: "طالبان باید خشونت را کاهش دهند، با حسن نیت مذاکره کنند و تعهدات شان را در راستای توقف همکاری با گروه‌های تروریستی توقف دهند."

XS
SM
MD
LG