لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران


طرف‌های دخیل در توافق هسته‌ای ایران مذاکرات را برای احیای این توافقنامه در شهر ویانا پایتخت اتریش از سر می‌گیرند.

پس از آنکه دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تحریم ها را بر تهران از سر گرفت، به تازگی تلاش‌ها برای احیای این توافق آغاز شده است تا زمینۀ برگشت دوبارۀ ایالات متحده را به آن فراهم کند.

اتحادیۀ اروپا با نشر بیانیه‌ای گفته است که قرار است نمایندگان بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، ایران و روسیه پس از چاشت امروز به وقت اتریش با هم دیدار کنند.

ایران از مذاکرۀ مستقیم با ایالات متحده امتناع ورزیده است، اما نمایندگان امریکا در هوتلی که این گفتگوها برگزار می‌شود، حضور داشته و نمایندگان اتحادیۀ اروپا به گونۀ منظم به آنان از جزییات گفتگوها اطلاع رسانی می‌کنند.

پس از خروج امریکا از توافقنامۀ هسته‌ای و اعمال دوبارۀ تحریم‌های امریکا، تهران نیز در سال ۲۰۱۹ فعالیت‌های غنی سازی یورانیم را به مقیاس بلندتر از آنچه که در توافقنامۀ هسته‌ای محدود شده بود، از سرگرفت.

مقام‌های ایرانی گفته اند که در صورتی تعهدات شان را بر بنیاد توافق هسته‌ای عملی می‌کنند که تحریم‌ها بر آن کشور لغو شود. حکومت ایالات متحده به رهبری جو بایدن نیز در صدد احیای این توافق است.

مذاکره کنندگان غربی از پیشرفت‌ها در مذاکرات برای احیای این توافق خبر داده اند، اما گفته اند که برای کار روی همه جزییات و رسیدن به توافق نهایی، راه درازی باقی است.

انریک مورا، یک مذاکره کنندۀ اتحادیۀ اروپا روز دوشنبه در مقاله‌ای که در وبسایت پولیتیکا در اسپانیا نشر شد، از وجود "موانع متعدد" بر سر راه این مذاکراه خبر داده و "سیاست‌های داخلی در تهران و واشنگتن" را در این زمره برشمرده است.

خبرگزاری فرانس پرس از قول یک دپلومات آگاه از این مذاکرات گزارش داده است که آرزومندی بر این است که مذاکرات تا پایان ماه می و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه جون در ایران به نتایجی برسد.

XS
SM
MD
LG