لینک های دسترسی

Breaking News

کشف مقبرۀ ۴۴۰۰ ساله در مصر


ساحۀ باستانی جیزه در مصر، هنوز هم راز های نهفته ای در خود دارد. باستانشناسان در نزدیکی اهرام مشهور مصر، اکنون یک مقبرۀ قدیمی ای را کشف کرده اند که به گفتۀ وزارت أمور عتیقۀ مصر، قِدمت آن به ۴۴۰۰ سال میرسد.

احتمال میرود که این مقبره، از بانویی مشهور به هِت پِت باشد، که به باور باستانشناسان، روابط نزدیکی با خاندان حاکم، از سُلالۀ پنجم سلاطین (فراعنه) مصر قدیم داشت.

مقبرۀ تازه کشف شده، که به روز شنبه به روی رسانه ها گشوده شد، در اواسط قرن ۲۴ قبل از میلاد از خشت های گِلی ساخته شده است. بر دیوار های آن تصاویر هِت پِت نقش بسته که این نقاشی ها در وضع خوبی باقی مانده اند.

نگاره های روی دیوار، هت پت را در صحنه های شکار و ماهیگیری نشان میدهد و نیز در یکی از نقش ها، هت پت در جلو میزی دیده میشود که فرزندانش روی آن، به او غذا تعارف میکنند.

داکتر مصطفی وزیری، مدیر شورای عالی آثار مصر باستان، میگوید "آنچه که در مصر بروی زمین دیده میشود، کمتر از ۴۰ درصد آثاریست که هنوز در زیر زمین مدفون اند". داکتر وزیری سال ۲۰۱۷ را سال مملو از اکتشافات خواند و ابراز امیدواری نمود که در سال ۲۰۱۸ نیز حفریات و کشفیات بیشتری در مصر صورت گیرد.

مدیر شورای عالی آثار مصر باستان همچنان می گوید که به زودی، مقبرۀ دیگری را نیز کشف خواهند کرد. او در این مورد جزییات بیشتری نداد.

XS
SM
MD
LG