لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات حمله بر مسجد در مصر از ۳۰۰ نفر بلند رفت


مسجد الروضه در سینای مصر که تحت حملۀ تندروان قرار گرفته است
مسجد الروضه در سینای مصر که تحت حملۀ تندروان قرار گرفته است

مقامات امنیتی مصر گفته اند که حمله کنندگان بر مسجد الروضه در شبه جزیرۀ سینای، بیرق گروه داعش را با خود حمل می کردند.

اما تاهنوز رسماً گروه دولت اسلامی یا داعش یا کدام گروه دیگر، مسوولیت حمله را به عهده نگرفته است.

در تازه ترین انکشاف، اردوی مصر گفته است که طیاره های آن کشور چندین واسطۀ نقلیه را که در حملۀ روز گذشته بر مسجد الروضه در شبه جزیرۀ سینا از آن استفاده شده بود، در اطراف مسجد از بین برده و تمام سرنشینان آن وسایط را کشته اند.

صحت این خبر نمی تواند به گونۀ مستقل تایید شود چرا که در شبه جزیرۀ سینای به خبرنگاران اجازۀ پوشش داده نمی شود.

این درحالیست که لوی سارنوال مصر گفته است که در حملۀ بمی و گلوله باری تندروان بر نمازگزاران حین ادای نماز جمعه، به شمول ۲۷ کودک، کم از کم ۳۰۵ تن کشته شده است.

نبیل صادق، در اعلامیه یی اذعان داشته که در آن رویداد ۱۲۷ نفر مجروح شده است.

مقامات امنیتی مصر با تایید این خبر می گویند که تندروان حین خطبۀ نماز جمعه بر مسجد الروضه در شرق شهر العریش حمله ور شده و بر نمازگزاران گلوله باری کردند.

در اعلامیه آمده است که حدود ۲۰ تا ۳۰ حمله کننده خود را به نزدیک مسجد الروضه رسانیده و قبل از گلوله باری در دروازۀ عمومی و ۱۲ کلکین مسجد موضع گرفته بودند.

به گفتۀ لوی سارنوال مصر، افراد مسلح هفت واسطۀ نقلیۀ نمازگزاران را که در محل پارک شده بود، به آتش کشیدند.

رئیس جمهور مصر، این حملۀ تندروان را بر مسجد الروضه شدیداً محکوم کرده آن را "جنایتکارانه و بزدلانه" عنوان کرده است.

عبدالفتاح السیسی، در یک خطابۀ تلویزیونی، شام جمعه مراتب تسلیت خود را به خانواده های قربانیان ابراز داشته گفت که این حمله "بی مجازات" نخواهد ماند و مصر به جنگ خود علیه دهشت افگنی ادامه خواهد داد.

دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده نیز این حمله را تقبیح کرده آن را "حملۀ وحشتناک و بزدلانۀ دهشت افگنان بر افراد بی گناه و بی دفاع نمازگزار در مصر" خوانده است.

رئیس جمهور ترمپ در پیام تویتر خود نگاشته است "جهان نمی تواند دهشت افگنی را تحمل کند و ما باید آنان را از طریق نظامی شکست داده و مفکورۀ افراطیت را که مبنای وجود آنان را شکل می دهد، بی اعتبار سازیم."

این حمله در مسجدی صورت گرفته که بیشتر نمازگزاران صوفی، اعضای جنبش عرفانی اسلام، در آن جمع شده بودند.

گروه های مرتبط به داعش، موجی از حملات خشونت بار را طی چند سال اخیر در شمال شبه جزیرۀ سینای انجام داده و مسوولیت حملۀ مرگبار بمی را بر یک کلیسا در قاهره، پایتخت مصر نیز به عهده گرفتند.

اما این نخستین بار است که حملۀ بزرگ تندروان مسلح بر یک مسجد صورت می گیرد که حتی در مقایسه با حملات شورشیان اسلامگرا در دهۀ ۹۰ میلادی در مصر، بی پیشنه می باشد.

XS
SM
MD
LG