لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۱۰۰ کشته در خشونت های اردوی مصر


بیش از ۱۴۹ نفر در نتیجۀ درگیری میان قوای نظامی مصر و احتجاج کنندگان طرفدار محمد مرسی، رئیس جمهور کنار زده شدۀ مصر کشته شده است.

درهمین حال محمد البرادعی، معاون صدراعظم مؤقت مصر در اعتراض به سرکوبی احتجاج کنندگان توسط قوای نظامی استعفا کرد.

کاخ سفید سرکوبی احتجاج کنندگان را توسط قوای نظامی مصر به شدت محکوم کرده است.

در نتیجۀ خشونت های که امروز در سراسر آن کشور دامن زده شد، بیش از یک هزار و چهارصد نفر رخم برداشته اند.

قوای امنیتی صبح چهارشنبه هزاران احتجاج کننده را از محل تحصن شان در قاهره دور کرد که این اقدام باعث افزایش خشونت و تصادم بین دو طرف گردید و در نتیجه چند نفر کشته و زخمی شد.

قوای نظامی چند هفته پیش اعلام کرده بود که مظاهرات را در مسجد رابع العدویه و نحضت برهم خواهد زد. قوای نظامی می گوید که تحصن های احتجاج کنندگان صلح آمیز نبود و ثبات را تهدید می کرد.

پس از پراگنده ساختن تصحن در این دو محل، موج خشونت در ساحات دیگر گسترش یافت. چند ساعت بعد، گزارش خشونت از سراسر آن کشور نشر گردید.

پس از افزایش خشونت ها، طرفداران اخوان مسلمین در مناطق دیگر به تحصن پرداختند و توقع می رود که تعداد آنها افزایش یابد.

حکومت مؤقت از رهبران اخوان مسلمین خواسته است تا به احتجاجات پایان داده در حکومت جدید سهیم شوند، اما آنها می گویند که چنین کار کودتای نظامی را مشروعیت خواهد داد.

واکنش ها به خشونت های مصر

خشونت های اخیر مصر واکنش های مختلط بین المللی را نیز در پی داشته است.

گروه اسلامی حماس در غزه برخورد خشونتبار حکومت مصر را با مظاهره کنندگان مخالف محکوم کرده و رهبر ترکیه هشدار داده است که ادامۀ این وضعیت در مصر می تواند به هرج و مرج سرتاسری در آن کشور بیانجامد.

نیرو های امنیتی مصر روز چهارشنبه بر مظاهره کنندگانی تاختند که خواستار برگشت محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شدۀ مصر به قدرت بودند. حکومت مصر در پی خشونت های مرگبار که تا کنون منجر به کشته شدن حدود ۱۵۰ نفر و زخمی شدن بیشتر از ۱۴۰۰ نفر در سرتاسر آن کشور شد، حالت اضطرار را اعلام کرده است.

جنبش اسلامگرای حماس که ادارۀ نوار غزه را در دست دارد، خشونت ها در مصر را به شدت محکوم کرد.

سمیع ابو ظهری، سخنگوی حماس از حکومت مصر خواست تا هدف قرار دادن مظاهرات مسالمت آمیز را متوقف کند.

"جنبش حماس کشتار جمعی مردم را در رابعه العدویه و النهضه محکوم کرده و از مقام های مصری می خواهد که مظاهرات صلح آمیز مردم را در جاده های مصر هدف قرار ندهد. حماس بر موقف ثابت خود به پشتیبانی و از ملت مصر و حق زندگی آزاد و حیثیت آنان تاکید می کند."

عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه هشدار داد که برخورد های مرگبار میان طرفداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شدۀ مصر و نیرو های امنیتی آن کشور می تواند سبب هرج و مرج سرتاسری در آن کشور شود.

آقای گل این برخورد ها را با سرکوپ مظاهره کنندگان مخالف حکومت در سوریه مقایسه کرد که در نهایت سبب شعله ور شدن جنگ داخلی در آن کشور شد.

"بیم از آن دارم که اگر مصر این راه را در پیش گیرد به هرج و مرجی وارد خواهد شد که دوباره قادر به بیرون برآمدن از آن نخواهد بود. من از تجارب خود می گویم که این وضعیت به بنبست در مصر می انجامد. پس همه طرف های دخیل نیاز دارند تا اریش های کشور شان را درک کرده، یکجا با هم در یک فضای منطقی تغییری را برای اعادۀ دموکراسی در مصر به میان آورند. پیامد این وضعیت را در سوریه شاهد بودیم."
عدلی منصور، رئیس جمهور موقت مصر با نشر بیانیه یی برای یک ماه حالت اضطرار را اعلام کرده است.

در بیانیه به شرح جزئیات پرداخته نشده است، اما به نیرو های اردو امر شده است که برای حفظ نظم و پاسبانی از تاسیسات دولتی با پولیس همکاری کند.

برگرفته از خبرگزاری های آسوشیتدپرس و رویترز
برگردان دری: نجیب الله احمدیار
XS
SM
MD
LG