لینک های دسترسی

Breaking News

عدلی منصور به صفت رهبر جدید مصر سوگند یاد کرد


عدلی منصور، رئیس محکمۀ قانون اساسی مصر یک روز پس از آن که ارتش آن کشور محمد مرسی را از ریاست جمهوری کنار راند، به عنوان رهبر موقت مصر سوگند یاد کرد. محمد مرسی نخستین رهبر مصر بود که از راه انتخابات به این مقام رسیده بود.

تظاهرات گسترده مردم که از روز یکشنبه در سراسر مصر آغاز شده بود، عصر چهارشنبه با دخالت ارتش و برکناری و بازداشت محمد مرسی پایان یافت. رسانه های دولتی گفته اند که حکم بازداشت ۳۰۰ نفر دیگر از اعضای اخوان المسلمین نیز صادر شده است.

عبدالفتاح خلیل السیسی، وزیر دفاع مصر در یک بیانیۀ تلویزیونی گفت که ارتش به ندای مصری ها پاسخ داد و قانون اساسی شش ماهه را معلق کرده است.

آقای السیسی در سخنان خود به شرح نقشه راه آینده مصر، از جمله تعیین رهبر موقت، ایجاد چهارچوبی برای بررسی قانون اساسی، تعیین کمیته همبستگی ملی، انتخابات جدید ریاست جمهوری و پارلمانی پرداخت. او افزود که این نقشه راه مورد توافق گروههای سیاسی متنوعی قرار گرفته است.

هم آقای مرسی - رئیس جمهوری برکنار شده - و هم السیسی، وزیر دفاع مصر از مردم خواسته اند تا آرامش خود را حفظ کنند.

بن کی مون، سرمنشی سازمان ملل متحد نیز خواهان آرامش و حفظ حقوق اساسی در مصر، از جمله آزادی بیان و اجتماعات شد.

ایالات متحده امریکا با نگرانی از وقایع احتمالی بر ضد شهروندان امریکایی، دستور تخلیه سفارت خود را در قاهره صادر کرده است.

پس از اینکه ارتش مصر برکناری محمد مرسی را از مقام ریاست جمهوری در شامگاه چهارشنبه اعلام کرد، میلیونها مصری دست به جشن و سرور زدند.

میدان تحریر قاهره، مرکز مظاهراتی که حسنی مبارک را در سال ۲۰۱۱ از قدرت کنار راند، روز پنجشنبه آرام بود.

صدها هزار نفر فریاد زنان و با خوشحالی چشمگیری که خاطره سقوط حسنی مبارک را زنده می کرد می گفتند که رژیم سرنگون شد. اما از سوی دیگر طرفداران رئیس جمهوری اسلامگرا، شعار "مرگ بر حاکمیت نظامی" را سر می دادند.

برخی دیگر از حامیان محمدمرسی دست به شورش و طغیان در بخشهای جنوبی کشور زدند که با تخریب مراکز خرید، حمله به ایستگاهها و موتر های پلیس همراه بود که دستکم شش نفر در این درگیریها کشته شد.

محمد مرسی نخستین رییس جمهوری مصر بود که سال گذشته بطور دموکراتیک انتخاب شد اما شمار زیاد مصری ها، او و حزب اخوان المسلمین را متهم به ایجاد تفرقه میان شهروندان مصر کرده اند.
XS
SM
MD
LG