لینک های دسترسی

Breaking News

السیسی برای دور شش سالۀ دیگر رییس جمهور مصر شد


عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر
عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر

مقام‌های ادارۀ ملی انتخابات مصر روز دوشنبه ۱۸ دسمبر (۲۷ قوس) گفتند که عبدالفتاح السیسی با کسب ۸۹.۶ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور، برای سومین و آخرین دور شش ساله به صفت رییس جمهور انتخاب شد.

السیسی در حال برای دور دیگر ریاست جمهوری مصر انتخاب می‌شود که آن کشور با بحران شدید اقتصادی روبرو است. میزان تورم مالی در مصر به ۳۶.۴ درصد رسیده است و نرخ‌ کالاها نیز به گونۀ سرسام آور رو به افزایش است.

بر اساس نتایجی که ادارۀ ملی انتخابات مصر اعلام کرد، حازم عمر، رهبر حزب جمهوری خلق مصر، و رقیب عمدۀ السیسی در این انتخابات ۴.۵ درصد آرا را کسب کرده است.

مقام‌های انتخاباتی گفته اند که مشارکت مردم در این انتخابات "غیرمنتظره" بوده و ۶۶.۸ درصد از ۶۷ میلیون رای‌دهندۀ واجد شرایط در انتخابات شرکت داشتند.

در طول کارزار انتخاباتی نامزدان، بیشتر در جاده‌ها و کوچه‌های شهر قاهره، تصاویر و اعلانات انتخاباتی السیسی به چشم می‌خورد و سایر نامزدان اشتهارات به مراتب کمتر انتخاباتی داشتند.

السیسی در سال ۲۰۱۳ در حالیکه لوی‌درستیز اردوی مصر بود، در یک کودتای نظامی نخستین حکومت دموکراتیک مصر به رهبری محمد مرسی را سرنگون کرد و یک‌ سال بعد در انتخابات مصر با کسب ۹۷درصد آرا، برندهٔ انتخابات ریاست جمهوری شد. سپس در سال ۲۰۱۸ برای بار دوم به صفت رییس جمهور انتخاب شد.

در جریان ریاست جمهوری السیسی قانون اساسی مصر تعدیل شد و دورۀ ریاست جمهوری از چهار سال به شش سال افزایش یافت و نیز محدودۀ تصدی پیهم ریاست جمهوری از دو دور به سه دور افزایش یافت.

السیسی از سال ۲۰۱۶ به اینسو یک سلسله اصلاحات اقتصادی را روی دست گرفته و به دنبال گرفتن قرضه‌های بزرگ بین‌المللی برای تطبیق پروژه های بزرگ زیربنایی بر آمده است.

یکی از این پروژه‌ها اعمار یک پایتخت جدید با هزینۀ ۵۸ میلیارد دالر در صحرای شرق قاهره است که این اقدام قرضۀ بین‌المللی مصر را سه برابر کرده است.

شماری از رای‌دهندگان مصری استدلال می‌کنند که اولویت‌دهی به پروژه‌های پرهزینه و گرفتن قرضه برای تطبیق آن، منجر به وضعیت بحرانی اقتصادی کشورشان شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG