لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری دانشجویان مصری طرفدار مرسی با پولیس


پولیس در مصر در برابر صدها معترض از حامیان محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده در یک مظاهره نادر در میدان تحریر قاهره بروز یکشنبه از گاز اشک آور کار گرفت. درهمین حال، کمیته تسوید قانون اساسی مصر کارخویش را به پایان نزدیک ساخته است.

معترضان که بیشتر شان محصلین پوهنتون قاهره بودند ابتدا در صحن پوهنتون دست به اعتراض زدند. بعدا برخی ازین محصلین به صوب داخل شهر قاهره در حرکت شدند و خود را به میدان تحریر رسانیدند، جایی را که قوای امنیتی در برابر طرفداران مرسی از زمان برکناری او توسط اردوی این کشور تا حال ممنوع قرار داده است.

درمیدان تحریر عمر، یکی از معترضین، گفت آنها به خاطرتمام آن کسانی به این جا گرد هم آمده اند که تحت سلطه نظامیان کشته شده اند.

این معترض گفت "من وقتی داخل میدان تحریر شدم دقیقا همان احساس را داشتم که در ٢٥ جنوری ٢٠١١ داشتم. من خواهان عدالت در برابر شهدای ٢٥ جنوری، شهدای جاده محمد محمود و شهدای چهارراهی الاداویه و نهادا می باشم، این تمام شهدا توسط حکومت تحت رهبری نظامیان کشته شده اند."

محمد مرسی در اثر اعتراضات عمومی برکنارشد که برعلیه او به راه انداخته شد.

درماه اگست قوای امنیتی بزور کسانی را که درین جا جمع شده بودند بیرون راند و صدها تن از طرفداران اخوان المسلمین او را به قتل رسانید.


برای یک مدت کوتاهی بین معترضین و طرفداران جنرال عبدالفتاح السی سی برخورد هایی صورت گرفت که با استفاده از گاز اشک آور توسط پولیس متفرق ساخته شدند.

وسایط نفربر نظامی بعدا داخل میدان تحریر شده آنرا متصرف شده و راهای مشرف به این میدان را مسدود نمودند. اعتراض ابتدایی به خاطر کشته شدن یک محصل درپوهنتون قاهره توسط پولیس در ٢٨ نوامبر روی داد.

زیادتر دانشجویان در زمان اعتراض نشانه ای چهار انگشت را بلند کردند که توسط آن اعتراض شان را به خاطر کشته شدن معترضان در ربع الاداویه و نهاده تبارز دادند.

از جانب دیگر، اسامبلی که مسئول ساختن مسوده قانون اساسی جدید مصر می باشد بروز یکشنبه برضد همان ماده از قانون اساسی جدید رای گیری کرد که انتخابات پارلمانی را قبل از انتخابات ریاست جمهوری تجویز می کند.

این مسئله می تواند حالت بلاتکلیفی را در برابر تقسیم اوقات دوره انتقالی بوجود بیاورد.


برخی از اعضای این اسامبلی خواهان تدویر انتخابات ریاست جمهوری قبل از پارلمانی میباشند و دلیل می آورند که احزاب سیاسی غیرمذهبی درین کشورخیلی ضعیف اند.

قرار است قانون اساسی جدید این کشور در پایان این ماه به همه پرسی گذاشته شود.

این همه پرسی از جمله کارهای پلان شده دوره انتقالی است که بعد از برکناری محمد مرسی از قدرت در جولای گذشته صورت می گیرد.

قرار است انتخابات برای ریاست جمهوری و پارلمانی سال آینده صورت گیرد.

گزارش: خبرگزاری رویترز
ترجمه: عبدالواجد عادل
XS
SM
MD
LG