لینک های دسترسی

Breaking News

ادامۀ اعتراض‌های هواداران جنبش


معترضان به برگشت جنرال دوستم و رهایی قیصاری تأکید دارند
معترضان به برگشت جنرال دوستم و رهایی قیصاری تأکید دارند

راهپیمایی هواداران حزب جنبش اسلامی در شمال وارد هشتیمن روز شد؛ اما در ولایت مرکزی بامیان به تازگی آغاز شد.

معترضان با شعارهای ضد حکومتی، به خواست‌های شان مبنی‌بر برگشت جنرال‌عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری از ترکیه به کشور و رهایی نظام‌الدین قیصاری، تأکید کردند.

این تظاهرات، در ولایت‌های بلخ، جوزجان، سرپل، فاریاب و بدخشان راه‌اندازی شد و امروز هواداران جنبش در بامیان نیز مظاهره کردند.

محمد سرور، یکی از معترضین بامیان گفت: "حکومت مجبور است که به خواست‌های مردم و خواست‌های معترضین توجه کند و شرایط برگشت جنرال دوستم و رهایی قیصاری را فراهم کند درغیر آن، این تظاهرات بیشتر از این در روزهای بعد ادامه خواهد داشت و ما هیچ‌گونه سکوت در برابر این خواست را نمی‌پذیریم".

معترضان در بدخشان دوکان‌ها و راه‌های عمومی شهر فیض‌آباد را بستند.

بابر فرهمند رئیس دفتر معاون اول ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت: "امروز از روز گذشته کرده بیشتر تظاهرات ادامه پیدا خواهد کرد، امروز ولایت های بلخ، جوزجان، سرپل، بدخشان، فاریاب، بامیان تظاهرات داشتند و ما روی خواست‌های خود تاکید داریم و حکومت درباره پاسخ گویی به مردم بی جواب است".

همزمان با ادامۀ تظاهرات هواداران حزب جنبش اسلامی، هواداران ائتلاف ملی برای نجات افغانستان – که متشکل از احزاب جنبش، جمعیت و وحدت اسلامی مردم است - در چندین ولایت دیگر شمال و شمال‌شرق صدای شان را بلند کردند.

معترضان هشدار دادند، در صورتی که حکومت خواست‌های شان نپذیرد، شاهراه کابل - دوراهی حیرتان را خواهند بست. هم اکنون معترضان مسیر شاهراه جوزجان - اندخوی را نیز بسته اند.

باشندگان ولایت جوزجان می‌گویند که در جریان چندین روز تظاهرات دوکان‌ها، ادارات دولتی و بانک‌ها مسدود است و تنها برای مسافرین اجازۀ عبور از این مسیر داده می‌شود.

پاسخ ارگ

هرچند پیش از این مقام‌های حزب جنبش، دستگیری قیصاری را با جنجال‌های میان ارگ و جنرال دوستم، مرتبط خوانده اند؛ اما شاه حسین مرتضوی، در نشستی خبری در کابل، هرگونه اهداف سیاسی و قومی را در این خصوص رد کرد.

او گفت که برای نخستین‌بار فرمانده رحیم‌الله، از ارزگان بازداشت شد که در سقوط‌دادن ۵۰ پوسته امنیتی دست داشت، پس از آن فرمانده دیگر به نام داوود، از پرچمن ولایت که در تسلیمی ولسوالی به طالبان، دست داشت، بازداشت گردید.

مرتضوی با اشاره به دستگیری قیصاری، افزود: "شما اگر ببینید موضوع هیچ ربطی به مسایل قومی، یا سیاسی یا منطقه‌یی ندارد...برخی بازداشت‌ها بر اساس شکایت‌های مردم است...هر نیروی که بخواهد به مردم آزاری دست بزند و اقدامات فراقانونی کند، حکومت در برابر آنها ایستادگی می‌کند.

با این حال، معاون سخنگوی ارگ، گفت که اعتراضات مدنی و در مطابقت با قانون، حق هر شهروند افغان است.

او بدون این که در مورد برگشت جنرال دوستم و رهایی قیصاری، چیزی بگوید، افزود: "هر مطالبۀ مشروعی که از طرف مردم صورت می‌گیرد، آن صداها شنیده می‌شود و ما امیدوار استیم که هم‌وطنان ما هم دقت لازم را داشته باشند که خصوصاً به تأسیسات دولتی که با امکانات و مالیۀ خود شهروندان ساخته شده و یک تعمیر آباد شده به آنها هم آسیب نرسانند".

این خواست را آقای مرتضوی، در حالی مطرح کرد که پیش از این معترضان دفتر والی را در فاریاب و چندین موتر دولتی را در آن ولایت آتش زده اند.

با وجود این جنجال‌ها، محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان که در یک سفر رسمی به ترکیه رفته است، شام دوشنبه با جنرال دوستم، دیدار کرده است.

بر بنیاد اعلامیۀ دفتر مطبوعای آقای دانش، دو جانب، در این دیدار، با توجه به شرایط کنونی افغانستان، روی ضرورت "تحکیم روند صلح و تفاهم ملی"، وحدت و هم‌سویی اقوام این کشور و حل مسایل مختلف از طریق "گفتگو های مستقیم و سازنده" تاکید کرده اند.

XS
SM
MD
LG