لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدن ۸ سرباز خارجی در یک روز در افغانستان


ائتلاف نیروهای بین المللی به رهبری ناتو امروز یکشنبه کشته شدن ۸ سرباز آن نیروها را در یکی از مرگبارترین روز ها برای سربازان خارجی مستقر در افغانستان تایید نمود.

سخنگوی آیساف در کابل گفت ۵ سرباز خارجی دیروز شنبه در اثر انفجار یک بمب کنار سرک در جنوب افغانستان کشته شدند.

به گفتۀ سخنگوی آیساف، در همان روز یک سرباز اردوی ملی افغانستان دو سرباز خارجی را کشت. این تازه ترین حمله خودی یا حمله سبز بر آبی – اصطلاح که برای حملات سربازان نیروهای امنیتی افغان در برابر همکاران خارجی شان بکار میرود – میباشد.

گوینتر کتز، سخنگوی آیساف گفت "دیروز ۸ سرباز آیساف در نقاط مختلف افغانستان کشته شد. پنج سرباز در اثر انفجار یک بمب در بخش جنوبی افغانستان کشته شد. یک سرباز در شمال افغانستان کشته شد و دو سرباز دیگر در غرب افغانستان توسط یک سرباز اردوی ملی به ضرب گلوله از پا در آمد."

سرباز آلمانی

یک سرباز آلمانی روز شنبه در ولایت بغلان کشته شد. توماس دی مایزایر، وزیر دفاع آلمان ضمن تایید خبر کشته شدن این سرباز گفت یک سرباز دیگر کشورش نیز زخمی گردیده است. وزیر دفاع آلمان که در یک نشست خبری در برلین اشتراک نموده بود، کشته شدن سرباز آلمانی را یک خبر "اندوهناک و دردناک" توصیف نموده افزود که این خبر همه شهروندان آلمان را تکان داده است.

او همچنان دیروز را یکی از خونین ترین روز برای نیروهای خارجی در افغانستان خوانده گفت "دیروز ۷ سرباز از سایر کشور های عضو آیساف نیز در نقاط مختلف افغانستان کشته شدند. ما سوگواری خود را از کشته شدن این سربازان ابراز نموده و مراتب تسلیت خود را به خانواده های شان ابراز میکنیم. دیروز یک روز تلخ و خونین در افغانستان بود که ما هرگز آنرا فراموش نخواهیم کرد."

به اساس گزارش نظامیان آلمانی، نیروهای ویژه آن کشور در یک عملیات مشترک به رهبری نیروهای افغان در نزدیکی بغلان و کندز مصروف انجام یک عملیات بودند و هنگام عبور از یک دریا مورد تهاجم شورشیان قرار گرفتند. در نتیجه یک سرباز نیروهای ویژه آلمانی کشته و یکتن دیگر زخمی گردید. درین درگیری چندین شورشی نیز کشته شدند.

شمار نیروهای آلمانی به ۴۳۵۰ نفر میرسد که عمدتاً در مناطق شمال افغانستان که نسبتاً آرام گفته میشود، مستقر میباشند.

افزایش تلفات

این در حالیست که سخنگوی نیروهای ائتلاف تایید کرد که دو سرباز کشته شده در جنوب افغانستان، امریکایی بودند. محل وقوع بمب گذاری از سوی نیروهای ائتلاف گفته نشد اما سخنگوی والی قندهار گفت یک موتر گزمۀ نیروهای ائتلاف در ولسوالی میوند آن ولایت با بمب کنار سرک اصابت کرد که در نتیجه دو سرباز مذکور جان شانرا از دست داد.

دو مقام نظامی امریکایی که نخواست نام شان افشا گردد، گفتند که دو سرباز که در ولایت فراه از سوی یک سرباز اردوی ملی کشته شد، نیز امریکایی بودند. در صورت تایید رسمی این خبر، این چهارمین بار از تابستان سال گذشته خواهد بود که 7 سرباز امریکایی در یک روز جان های شان در افغانستان از دست میدهند. شورشیان طالب طی ارسال یک ایمیل به رسانه ها مسئولیت این حمله را بدوش گرفتند.

نه تنها صرف دیروز، بلکه تمام هفته گذشته یکی از مرگبارترین مقطع زمانی برای نیروهای خارجی و به ویژه نیروهای امریکایی در افغانستان گفته شده است. انفجار بمب کنار سرک در قندهار، کشته شدن سربازان امریکایی توسط یک سرباز اردوی ملی، سقوط طیاره های امریکایی در بگرام و قرغیزستان از جمله رویداد هایست که جان ده ها سرباز امریکایی را در هفته گذشته گرفت.
XS
SM
MD
LG