لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از شش میلیون افغان از انترنت استفاده می‌کنند


وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی میگوید با تطبیق پروژه فایبری نوری در نه ولایت باقی‌مانده، خدمات انترنتی بهتر خواهد شد.
وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی میگوید با تطبیق پروژه فایبری نوری در نه ولایت باقی‌مانده، خدمات انترنتی بهتر خواهد شد.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان، می‌گوید سهولت‌ خدمات انترنتی در این کشور گسترش یافته و ‍۱۸ میلیون افغان به خدمات انترنتی دسترسی دارند؛ اما فقط بیش از شش میلیون آنان از این خدمات استفاده می‌کنند.

سید احمدشاه سادات، سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، پیش از چاشت امروز شنبه، به خبرنگاران گفت، شش میلیون افغانی که در شهرها زندگی می‌کنند از انترنت سریع با کیفیت ۳ جی استفاده می‌کنند.

آقای سادات افزود "شش میلیون افغان‌ از خدمات انترنت ۳ جی استفاده می‌کنند و تقریبأ ۱۲ میلیون افغان از انترنت ۲ جی که به آن جی‌پی‌آر‌اس می‌گویند، استفاده می‌کنند که بسیار انترنت ضعیف است. اینکه بعضی از هموطنان می‌گویند انترنت بسیار ضعیف است، به این اساس است که در ولسوالی‌ها و محلات بسیار دور افتاده و برخی ولایات، انترنت ۲جی است".

نجیب ننگیار، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، در صحبت با صدای امریکا، جهت وضاحت بیشتر در مورد سخنان سرپرست این وزارت، گفت، ۱۸میلیون افغان به خدمات انترنتی دسترسی دارند و می‌توانند از انترنت استفاده کنند؛ اما فقط بیش از شش میلیون آنان از خدمات انترنتی استفاده می‌کنند.

آقای ننگیار علاوه کرد که ۲۲ میلیون افغان از سیمکارت‌های همراه استفاده می‌کنند و شش میلیون افغانی که از خدمات انترنتی استفاده می‌کنند، از طریق همین شرکت‌های مخابراتی است.

آقای سادات، تأکید کرد که آنان جهت ایجاد سهولت بیشتر در زمینۀ خدمات انترنتی، جواز فعال شدن خدمات ۴جی را نیز داده اند و قرار است خدمات ۴جی به تمام افغانستان گسترش یابد.

هم‌چنان در ۲۵ ولایت افغانستان پروژه فایبر نوری که سهولت‌های بیشتری را در زمینۀ سرعت خدمات انترنتی ایجاد می‌کند، تطبیق شده است و ۹ ولایت دیگر تا سال ۲۰۱۸ میلادی تحت پوشش پروژه فایبر نوری قرار خواهد گرفت.

هرچند وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان، از ایجاد سهولت و سرعت در خدمات انترنتی صحبت می‌کنند؛ اما حتی برخی از باشندگان کابل نیز از سرعت پایان انترنت شاکی اند.

برخی از باشندگان کابل در صحبت با صدای امریکا گفتند که حتی در کابل خدمات انترنتی که از سوی شبکه‌های مخابراتی ارائه می‌شود، بی‌نهایت ضعیف است.

XS
SM
MD
LG