لینک های دسترسی

Breaking News

۸۸ در صد افغانها به تلیفون دسترسی دارند


در بخش مخابرات در افغانستان ۱،۸ میلیارد دالر سرمایه گذاری شده است
در بخش مخابرات در افغانستان ۱،۸ میلیارد دالر سرمایه گذاری شده است
به اساس معلومات مسوولین وزارت مخابرات و تکنالوجی معلوماتی در حال حاضر ۸۸ در صد مردم افغانستان به خدمات تلیفونی دارند. به گفته این مقام ها خدمات تلیفون موبایل (همراه) در ده سال گذشته بصورت چشمگیری توسعه یافته است.

تازه ترین آمار این وزارت همچنان از دسترسی ۲۰ در صد مردم به خدمات انترنتی خبر می دهد. گفته می شود سه شرکت مخابراتی جواز فعالیت خدمات انترنتی تری جی، که بیشتر از طریق تلیفون های موبایل عرضه می گردد، را دریافت کرده اند.

شرکت های اتصالات، روشن و ام تی خدمات انترنتی در زمان حاضر خدمات تری جی از طریق موبایل را عرضه می کنند. مقامات وزارت مخابرات می گویند از در یک دهه یی گذشته در بخش مخابرات افغانستان، ۱.۸ ملیارد دالر سرمایه گذاری شده است و سالانه از این طریق دوصد ملیون دالر به خزانه دولت سرازیر می شود.

با این که مردم افغانستان از پیشرفت خدمات مخابراتی در افغانستان ابراز خشنودی میکنند اما میگویند با این که خدمات مخابراتی با قیمت بلند عرضه میشود و کیفیت این خدمات رضایت بخش نمی باشد.

اجلاس بین المللی در کابل

مقام ها می گویند که بخاطر ایجاد همکاری های منطقه ای در بخش مخابرات و تکنالوجی معلوماتی قرار است یک اجلاس بین المللی در ماه جولای در کابل دایر شود.

وهاب الدین سعادات، معین مالی و اداری وزارت مخابرات و تکنالوجی معلوماتی گفت "ما تصمیم گرفتیم که یک کنفرانس بین الملی را که اولین کنفرانس بین المللی در بخش آی تی است در افغانستان دایر شود، بخاطر این کنفرانس با ۲۰ کشور در تماس استیم به خصوص کشور های عضو سارک (سازمان همکاریهای کشورهای جنوب آسیا) و همسایه گان ما، پاکستان، هندوستان، چین، سریلانکا، ترکیه."

معین وزارت مخابرات که به مناسبت تجلیل از روز جهانی مخابرات سخن می زد همچنان گفت در ده سال گذشته سکتور مخابرات در افغانستان به حدی انکشاف کرده است که اکنون این وزارت می خواهد از تولیدات و امکانات آن به شکل سرمایه گذاری استفاده کند.

آقای سادات گفت "ما حالی سر این فکر میکنیم که اگر افغانستان بتواند که سافت ویر بسازد، پروگرام بسازد و حتی چپ بسازد، به این حساب ما در حال داخل شدن به یک مرحله دیگر استیم."
XS
SM
MD
LG