لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت زنان از آمار تکان دهندهء خشونت با زنان خبر داد


بیشتر خشونت ها با زنان خانوادگی گزارش شده است
بیشتر خشونت ها با زنان خانوادگی گزارش شده است

در آستانۀ روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، وزارت امور زنان افغانستان گفته است که میزان تجربۀ زنان افغان از خشونت های جسمی و روحی در حدود دو برابر ارقام جهانی است.

این وزارت گفته است که در جهان از هر سه زن، یکی آن خشونت‌های فزیکی یا روحی را در زندگی‌اش تجربه می‌کند؛ اما در افغانستان آمار تجربه زنان از خشونت‌ها به ۸۷ فیصد می‎‌رسد.

خشونت‌های خانوادگی، تجاوز، قتل‌های ناموسی، ازدواج‌های اجباری، قاچاق از معمول‌ترین خشونت علیه زنان در جهان است و زنان افغان نیز از این خشونت‌ها مستثنا نیست.

با آنکه دولت افغانستان در راستای محو خشونت علیه زنان تلاش کرده است و یک هفته پیش قانون منع خشونت علیه زنان و کودکان پس از چند سال در ولسی جرگۀ افغانستان تصویب شد؛ اما هنوز آمارهای خشونت برای نهادهای حقوق بشری نگران‌کننده است.

آمار کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که در شش ماه سال روان خورشیدی، ۷۲۹ قضیۀ خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است که ۷۵ قضیۀ آن نقض جدی حقوق بشر است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در دوازدهم ماه عقرب در ختم کنفرانس سراسری سارنوالان نیز گفته بود، زنان افغان در محیط کاری، خانواده و مراکز آموزشی با خشونت مواجه اند.

رئیس اجرائیه وضعیت کنونی زنان و خشونت در برابر آنان را نگران‌کننده خواند و گفت، حتا در پوهنتون‌ها زنان مورد تجاوز جنسی استادان قرار می‌گیرند و یا هم اذیت می‌شوند.

این در حالی است که ۲۵ نوامبر، روز بین‌المللی محو خشونت علیه زنان و دختران در سراسر جهان است. وزارت امور زنان در بیانیه‌ای می‌گوید که قرار است کمپاین ۱۶ روزه محو خشونت علیه زنان و دختران در سراسر افغانستان برگزار گردد.

شعار کمپاین ۲۰۱۶ در افغانستان، "اقدامات ارزنده و فراگیر توسط هر فرد جامعه برای محو خشونت علیه زنان" خواهد بود.

مقامات وزارت امور زنان می‌گویند، خشونت علیه زنان موضوع منحصر به زنان نیست؛ بلکه هر کس می‌تواند برای از بین‌بردن آن وارد عمل شود.

افغانستان در کمپاین ۱۶ روزه‌اش، برای محو خشونت علیه زنان، روی سرمایه‌گذاری در بخش‌های صحت، تعلیم و رشد مهارت‌های زنان تأکید خواهد کرد.

این کمپاین به تاریخ ۲۳ نوامبر در کابل رسماٌ آغاز می‌گردد و تا دهم دسامبر که روز جهانی حقوق بشر است، ادامه می‌یابد.

XS
SM
MD
LG