لینک های دسترسی

Breaking News

ریاست اجراییه: افغانستان با دست پر به بروکسل می رود


یکی از تعهدات حکومت وحدت ملی ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان بوده است.
یکی از تعهدات حکومت وحدت ملی ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان بوده است.

معاون سخنگوی ریاست اجراییه افغانستان می گوید که پس از ارایه دیدگاه مشورتی و حقوقی کمیسیون مستقل نظارت برتطبیق قانون اساسی، حکومت افغانستان قبل از رفتن به کنفرانس بروکسل، تقویم انتخابات را اعلام خواهد کرد.

کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی، به درخواست ریاست جمهوری دیدگاه مشورتی و حقوقی خود را در مورد سرنوشت فرمان دوم رئیس جمهور در بارۀ اصلاح نظام انتخاباتی بیان کرده است.

آن کمیسیون گفته است که حکومت می تواند با صدور فرمان تقنینی دیگر به پروسه اصلاح انتخاباتی ادامه دهد.

جاوید فیصل گفت "کاملاً روشن است که بدون تعیین و مشخص کردن تاریخ برگزاری انتخابات و اصلاحات انتخاباتی به کنفرانس بروکسل رفته نمی توانیم، زیرا این یک مساله اساسی و حیاتی است و پلان حکومت اینست که در ایام رخصتی تابستانی پارلمان درین زمینه گام های عملی برداشته شود تا این مسیر طی گردد."

به گفته آقای فیصل پس از رد فرمان رئیس جمهورغنی از سوی شورای ملی افغانستان، سلسله مشورت های حکومت با نهادهای داخلی و خارجی، به ویژه با نهاد های خارجی تمویل کنندۀ مصارف و نهاد های نظارتی انتخابات، جریان داشته است.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری نیز گفت که حکومت در برابر اصلاح انتخاباتی متعهد است.

آقای مرتضوی می گوید "حکومت تعهد جدی برای اصلاح نظام انتخاباتی دارد و به تعقیب مشوره ای حقوقی کمیسیون، جلسه به سطح رهبری حکومت دایر شد و بر اساس نظر کمیسیون به زودی اقدامات اساسی حقوقی و اجرایی درین زمینه برداشته می شود."

در این حال عبدالله عبدالله ، رئیس اجراییه افغانستان در دیدار با نمایندۀ خاص اتحادیه اروپا اطمینان داده است که به زودی طرح اصلاح نظام انتخاباتی نهایی و عملی می شود.

فرانز مایکل میلبن سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان نیز گفته است که حکومت أفغانستان با یک بستۀ کامل انتخاباتی در کنفرانس بروکسل شرکت کند.

حکومت افغانستان در حالی از تصمیم در مورد اصلاح نظام انتخاباتی اطمینان می دهد که هنوز شماری از نهاد های نظارت بر روند انتخابات با توجه به تجارب گذشته شان، در قبال موفقیت این روند بی باور اند.

این نهاد ها عقیده دارند که حکومت وحدت ملی برای اغفال اذهان مردم و شرکت در نشست بروکسل این گونه اظهارات را بیان می دارد و می گویند که حکومت گام های عملی را در این راستا بلند نخواهد کرد.

محمد نعیم ایوب زاده ، رئیس اداره نظارت انتخاباتی تیفا می گوید "متاسفانه حکومت همیشه در گفتار اتکا کرده نه در عمل. انتظار داشتیم که هرچه زودتر فرمان سومی صادر شود و شاهد ایجاد کمیته گزینش باشیم، اما با تاسف معلوم می شود که حکومت می خواهد برای کنفرانس بروکسل کار کند، نه برای مردم افغانستان."

قرار است نشست ناتو و کشورهای تمویل کنندۀ افغانستان به تاریخ ۵ اکتوبر در شهر بروکسل بلجیم برگزار شود و روی چگونگی کمک های مالی برای افغانستان بحث کنند.

حکومت افغانستان نیز با برنامه های مشخصی در این نشست اشتراک می کند تا بتواند توجه کشور های کمک کننده به افغانستان را به خود جلب کند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG