لینک های دسترسی

Breaking News

پنجاه کاندید ولسی جرگه جریمۀ نقدی شد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان همزمان با آغاز کمپاین یا مبارزات انتخاباتی یک کمیته خاص را به منظور بررسی و ارزیابی تخطی ها و تخلفات انتخاباتی ایجاد کرده است.

ذبیح الله سادات، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات روز سه شنبه در گفتگو با صدای امریکا گفت که این کمیتۀ خاص ده عضوی، همزمان با آغاز کارزار تبلیغاتی انتخابات ایجاد شده که همین حالا به کار های خود آغاز کرده است.

به گفتۀ آقای سادات "این کمیته کلیه مسایل مربوط به تخطی ها و تخلفات انتخاباتی را از نزدیک نظارت می کند، در کنار آن کمیته ای رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات هم روی همین موضوعات کار می کند."

معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات تاکید ورزید که پس از گذشت چهار روز از ایجاد این کمیته خاص، به تعداد ۵۰ نامزد مجلس را - که در کارزار انتخاباتی به قواعد و قوانین انتخابات توجه نکرده اند و یا هم به رقابت های نا سالم پرداخته اند جریمه نقدی کرده است.

ذبیح الله سادات گفت آنعده کاندیدان ولسی جرگه که مرتکب تخطی و تخلفات انتخاباتی می شوند از ۵ هزار گرفته تا یک صدهزار افغانی نظر به نوعیت تخطی ها جریمه گردیده و در صورت تکرار تخطی ها و تخلفات از ۴ الی ۵ روز از مبارزات انتخاباتی محروم می گردند.

مبارزات انتخاباتی روز جمعه ششم میزان آغاز شد و قرار است تاریخ ۲۵ ام میزان ادامه یابد.

از سوی دیگر کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی می گوید که از آغاز دوران مبارزات انتخاباتی که فقط چهار روز از آن سپری می شود حدود ۴۰ شکایت در دفاتر آن کمیسیون در مرکز و ولایات افغانستان ثبت شده است.

علی رضا روحانی، سخنگوی کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی در صحبت با صدای امریکا، شمار و تعداد شکایات را اندک خواند و گفت که هنوز پروسه کمپاین تازه شروع شده است و ممکن با گذشت زمان، تعداد شکایت ها افزایش یابد و یا هم با بلند رفتن سطح آگاهی کاندیدان و هواداران شان، این تخلفات و تخطی ها کاهش یابد.

پیش از این مسوولان کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی در نشست خبری گفته بودند که به تعداد ۱۳۳ تخلف و نقض قوانین انتخاباتی پیش از زمان تعیین شده در تقویم زمانی انتخابات در کمیسیون ثبت شده اند که از آنجمله ۸۹ مورد تحت بررسی قرار گرفته اند ، ۱۲ مورد تحت بررسی قرار دارد و بقیه ۱۲ مورد هم به کمیته رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات ارجاع شده اند .

قرار است انتخابات پارلمانی کنونی افغانستان، پس از سه سال تاخیر، به تاریخ ۲۸ ام حمل سال روان برگزار خواهد شد.

مطابق معلومات کمیسیون مستقل انتخابات درین کارزار انتخاباتی بیش از ۲۵۰۰ تن برای احراز ۲۵۰ کرسی ولسی جرگه وارد میدان شده اند که از آن جمله ۴۱۷ تن زن اند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG