لینک های دسترسی

Breaking News

نبود تذکره الکترونیکی، هزینه انتخابات را بالا برده است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که تهیۀ فهرست رأی‌دهندگان انتخابات پارلمانی یک برنامۀ پرهزینه است و در این بخش به بیش از ۲۸ میلیون دالر نیاز می‌باشد.

پیش از این قرار بود که روند تهیۀ فهرست رأی‌دهندگان با استفاده از تکنالوژی صورت گیرد؛ اما اکنون این کمیسیون فهرست رأی‌دهندگان را بر اساس تذکره هویت (تذکره ورقی) تهیه می‌کند که به گفتۀ مقام‌ها، یک برنامۀ پرمصرف است.

رفیع‌الله بیدار، کمیشنر این کمیسیون روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت "این مرحله بیشترین پول را مصرف می‌کند، این ستون فقرات انتخابات است، برای تأمین شفافیت این یک اقدام بزرگ است، تقریباً آخرین ارقام این است که کمی بیشتر از ۲۸ میلیون دالر است، این یک رقم بزرگ برای مصارف انتخاباتی است".

به گفتۀ وی، در مراحل بعدی که تهیۀ اوراق رأی‌دهی، اسناد و سایر برنامه‌ها برای پروسۀ انتخابات می‌باشد، در حدود ده میلیون دالر کفایت می‌کند.

آقای بیدار افزود، اگر انتخابات به شکلی که برنامه‌ریزی شده است، برگزار شود، در حدود صد میلیون دالر بودجه نیاز است و این نهاد تلاش کرده است که صرفه‌جویی کند.

از سوی دیگر، کمیسیون انتخابات اعلام آمادگی کرد که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی را به وقت معین آن (۱۶ سرطان ۱۳۹۷) برگزار کند؛ اما عبدالبدیع صیاد منشی این کمیسیون تأکید کرد به شرط آن که تذکره برای واجدان شرایط به زودترین فرصت توزیع گردد؛ امنیت انتخابات تأمین شود و بودجه انتخابات از سوی حکومت تصویب گردد.

کمیسیون انتخابات افغانستان، پیش از این مصارف پروسه انتخابات را با شیوۀ الکترونیکی آن (تهیۀ فهرست رأی‌دهندگان به صورت الکترونیکی، تهیۀ لوازم و سیستم‌های الکترونیکی،آموزش کارمندان در این بخش و سایر بخش‌های لوژیستیکی) ۲۲۰ میلیون دالر تخمین کرده بود.

سرنوشت دارالانشای کمیسیون انتخابات

اعضای کمیسیون انتخابات انتقاد دارند که تبلیغات منفی در مورد این کمیسیون وجود دارد و برخی حتی شایعه‌پراگنی می‌کنند که گویا حکومت استعفای امضاشدۀ کمیشنران را از قبل اخذ کرده است؛ در حالی که حقیقت ندارد.

امام محمد وریماچ، رئیس دارالانشای کمیسیون انتخابات نیز گفت، خبرهایی در مورد برکناری وی حقیقت ندارد و تا اکنون به صورت رسمی از رئیس جمهوری حکمی را در این مورد دریافت نکرده است.

اما او با یادآوری از یک جلسۀ هماهنگی در ارگ افزود "رئیس جمهور در کنار این که رهنمودهای داشتند و همچنان گوشزد هم کردند که اگر کارها به شکل درست پیش نرود، شاید شما را تبدیل بکنیم".

آقای وریماچ، موضوع برکناری‌اش را حق مسلم رئیس جمهور خواند و افزود، اگر ریاست جمهوری تبدیلی وی را لازمی می‌داند، در این راستا – از آنجایی که کارمند دولت است – حرفی برای گفتن ندارد.

از سویی هم، وسیمه بادغیسی، سرپرست و معاون عملیاتی کمیسیون انتخابات گفت، پس از انتخابات گذشته، مردم و حتی جامعۀ جهانی به روند انتخابات بی‌باور شده اند.

او تأکید کرد که تنها به بُعد منفی کمیسیون انتخابات نباید دیده شود؛ بلکه آنها پیشرفت‌هایی را نیز داشته اند.

XS
SM
MD
LG