لینک های دسترسی

Breaking News

ثبت بیش از هزار شکایت انتخاباتی


نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی
نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی
کمیسیون شکایات انتخاباتی از رسیدن بیش از ۱۲۰۰ شکایت، در روز رای دهی از سرتاسر افغانستان به آن کمیسیون خبرداد.

نادرمحسنی، سخنگوی آن کمیسیون دریک نشست خبری پیش از چاشت امروز گفت که به تعداد ۱۱۰۷ مورد این شکایات ازطریق تیلفون با این کمیسیون شریک شده است ۱۶۲ مورد دیگر به گونه رسمی وبا اسناد به دست آنان رسیده است.

به گفته آقای محسنی، کمبود محلات رای دهی، تمام شدن اوراق رای دهی در برخی از مراکز، تشویق رای دهندگان از سوی ناظرین برخی از نامزدان به نفع یک نامزد، تشویق مردم توسط برخی از کارمندان کمیسیون انتخابات به نفع یک نامزد در جمع این شکایات درج شده است.

آقای محسنی اظافه کرد که بازنشدن مراکز در وقت معین، برخورد نادرست برخی از کارمندان کمیسیون انتخابات، بی نظمی در برخی از مراکز، پرشدن صندوقها توسط افراد غیر مسوول به نفع یک نامزد در بعضی مناطق و نبود فورمه های شکایات در برخی از محلات ازموارد عمده شکایات رسیده می باشد.


آقای محسنی گفت که مردم و نامزدان می توانند از ساعت ۱۲ شب یکشنبه الی ساعت ۱۲ شب دوشنبه شکایاتی که درمورد تخطی و تقلب دارند، همراه با اسناد به آن کمیسیون بفرستند.

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت بعد از زمان تعیین شده که ۴۸ ساعت را در بر می گیرد کسی حق درج شکایت در مورد روز رای دهی را نداشته و کمسیون روند بررسی روی شکایات را آغاز میکند.

آقای محسنی به مردم اطمینان داد که به رای آنها احترام گذاشته میشود وشکایات با بیطرفی کامل از سوی کمیسیون بررسی وبا متخلفین برخورد قانونی صورت میگیرد.

تکمیل شمارش آرا در ۳۳ ولایت

در این حال، کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که شمارش آرا در ۳۳ ولایت افغانستان تکمیل شده است.

نورمحمد نور سخنگوی آن کمیسیون به صدای امریکا گفت گزارشاتی که تا ساعت ۱۰ روز یکشنبه به آن کمیسیون رسیده حاکی از تکمیل شمارش آرا در ۳۳ ولایت بوده و شمارش دو سه محل رای دهی یک ولایت به سبب مشکلات امنیتی باقی مانده است.

آقای نور از آن ولایت نام نبرد ولی ابرازامید واری کرد که شمارش در محلات آن ولایت نیز تا حال تکمیل شده باشد.

به گفتۀ سخنگوی کمیسیون انتخابات، آنان مصمم اند تا صندوقها ومواد اساسی رای دهی را به مرکزانتقال دهند.

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که بیش از هفت میلیون افغان در روند رای دهی شرکت کرده است.

آقای نور می گوید که کمیسیون از انجام تخطی و تقلب انکار کرده نمی تواند اما تاکید کرد که روند به بسیار خوبی پیش رفته وجاییکه تقلب وتخطی شده باشد کمیسیون شکایات انتخاباتی به آن رسیدگی می نماید.

پیش از آغاز روند رای دهی، گمانه زنی های مبنی بر رفتن انتخابات به دور دوم وجود داشت. آقای نور می گوید که هنوز خیلی وقت است در این رابطه ابراز نظر کرد اما در صورت رفتن انتخابات به دور دوم، کمیسیون مستقل انتخابات آماده است در زمان معینۀ دور دوم انتخابات را راه اندازی کند.

مردم افغانستان در سرتاسر آن کشور، روز شنبه با وجود تهدیدات امنیتی به پای صندوق های رای رفتند. نبود برگه های رای دهی در بسیاری مراکز ولایات، شکایات عمدۀ رای دهندگان را در پی داشت.
XS
SM
MD
LG