لینک های دسترسی

Breaking News

برخی از کاندیدان، قانون انتخابات را نقض میکنند


آغاز مبارزات انتخاباتی پیش از وقت
آغاز مبارزات انتخاباتی پیش از وقت
بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می گوید که بر اساس اسناد و شواهد، شکایاتی را دریافت کرده است که کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در موارد مختلف از قانون تخطی کرده اند.

محمد نعیم ایوب، مسئول اداره بنیاد انتخابات و عادلانه افغانستان، گفت این تخطی ها شامل مبارزات انتخاباتی کاندیدان پیش از اعلان تاریخ رسمی آن است. تخطی ها شامل، استفاده از وسایل دولتی در روندمبارزات انتخابات، چاپ و نشر پوستر های انتخاباتی و استعفا ندادن شماری از نامزد ها از وظایف دولتی شان می باشد.

آقای ایوب گفت:"برای تعداد از افراد نان داده شد. پوستر ها به نشر رسید. ما تصویر های از آن در دست داریم و در صورت لزوم به دسترس شما (رسانه ها) قرار خواهیم داد."

او افزود که صدها موتر در شهر ها با دادن شعار و بلند کردن بیرق ها به نفع یک کاندید گشت و گذار میکردند. و خلاف آنچه در قانون است عمل میکردند.

مقامات کمیسیون انتخابات افغانستان این نوع فعالیت های کاندیدان را تخطی آشکار از قانون انتخابات میدانند.

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان گفت:"موضوع کمپاین کاندیدان از تاریخ ۱۳دلو آغاز و تا ۱۳حمل ادامه میابد. اگر کسی قبل از این تاریخ کمپاین میکند، نقض طرزالعمل، لوایح و قانون انتخابات است."

تخلف رسانه ها در انتخابات

تخطی کاندیدان از قانون در حالی صورت می گیرد که در کنار کمیسیون رسیدگی به شکایات، کميسيون مستقل انتخابات به منظور رسيده گی به تخطی وتخلف های رسانه های همگانی درمراحل مبارزات انتخاباتی، کمیسیون رسانه های انتخاباتی را ایجاد کرده است.

حشمت رادفر، معاون کمیسیون رسانه های انتخاباتی افغانستان گفت که این کمیسیون تنها وظیفه دارد تا به تخطی های رسانه یی از جریان مبارزات انتخاباتی و بعد از آن رسیدگی کند.

آقای رادفر گفت، رسانه ها هم باید به گونه منصفانه و مساویانه به مسایل مبارزاتی کاندیدان بپردازند و کاندیدان نیز باید از تخطی رسانه یی جلوگیری کنند.

او گفت:"هر گاه هر کاندیدی از طریق یک رسانه تخطی کند مربوط کمیسیون رسانه های انتخاباتی میشود."

مسؤولیت رسیدگی به همه تخطی های انتخاباتی به دوش کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی است.

نادر محسنی سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که این کمیسیون در حیطۀ صلاحیت های خویش به موارد تخطی کاندیدان از قانون انتخابات رسیدگی می کنند.

آقای محسنی گفت که آنان موارد شکایات تخطی از آغاز روند مبارزات کاندیدان را دریافت کرده اند ولی در نبود اسناد و شواهد آنان نمی توانند به شکایات رسیدگی کنند.

او افزود:"موارد تخطی از قانون انتخابات مبنی بر آغاز کمپاین کاندیدان برای ما رسیده اما اسناد و شواهدی وجود ندارد.

در انتخابات گذشته ریاست جمهوری و شورا های ولایتی نیز موارد زیادی از تخطی های قانون انتخابات گزارش شده بود ولی اینکه چقدر و چگونه با مرتکبین تخطی از قانون انتخابات، برخورد صورت گرفت، تا کنون روشن نشده است.

اکنون توقع میرود که کمیسیون رسیدگی به شکایات نتایج کارشان را مبنی بر رسیدگی به شکایات مردم از طریق رسانه ها انعکاس دهند.
  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG