لینک های دسترسی

Breaking News

تیم های انتخاباتی پیرامون کدام موضوع مذاکره میکنند؟


تیم های انتخاباتی پیرامون موضوع مورد بحث نظریات متفاوت دارند
تیم های انتخاباتی پیرامون موضوع مورد بحث نظریات متفاوت دارند

قرار است رهبران دو تیم انتخاباتی شام امروز با هم دیدار کنند. این دیدار در حالی صورت میگیرد که هر دو تیم روی موضوع مذاکرات با هم اختلاف نظر دارند.

فاصله میان دیدگاه هر دو تیم در مورد جایگاه سمت رئیس اجرائیوی و جایگاه معاونین آن در حکومت وحدت ملی هنوز هم وجود دارد و این تفاوت، مذاکرات را با دشواری مواجه ساخته است.

تیم انتخاباتی آقای عبدالله میگوید که با پیش آمدن وضعیت و شرایط جدید بعد از تحریم روند تفتیش آرا، با تیم مقابل روی ایجاد یک ساختار جدید صحبت میکند که با باور آنان تیم اصلاحات از یک موقعیت برتر و برنده وارد گفتگو و مذاکره شده است.

سید آقا فاضل سانچارکی، سخنگوی تیم آقای عبدالله در مورد انکشافات جدید در روند مذاکرات میان دو تیم که بعد از ملاقات دیروزی رهبران دو تیم به میان آمده است صحبت کرد.

او گفت " اگر درگذشته دو تیم بالای یک چار چوب صحبت میکرد که مبتنی بر روند تفتیش و نتیجه انتخابات بود، حالا چون چنین روندی وجود ندارد دو تیم باید به صورت مساویانه روی ایجاد یک ساختار جدید صحبت بکنند که درین صحبت ما در موقعیت برتر و برنده قرار داریم و با این منظر وارد مذاکره و گفت و گو شدیم..."

آقای سانچارکی میگوید که پس از دیدار دیروز رهبران دو تیم امروز دو دو نفر از هر دو طرف بالای این مسایل صحبت میکنند و همین حالا مذاکرات روی ۵ و ۶ موارد اختلافی که باقی مانده جریان دارد و پس از این که نتیجه گفتگو معلوم شد، رهبران بار دیگر ملاقات خواهند کرد. اما تیم آقای احمدزی این موضوع را کاملاً رد میکند.

طاهر زهیر، سخنگوی تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی، میگوید که بحث روی کدام موضوع جدیدی جریان ندارد.

او افزود "هیچ بحث جدید در کار نیست و برخلاف آنچه د ربرخی رسانه ها شایعه شده که گویا اجندای جدید پیش آمده، هیچ اجندای جدید پیش نیامده، همچنان مباحث روی موارد اختلافی قبلی جریان دارد."

سخنگوی تیم آقای احمدزی عمده ترین مورد اختلاف را صلاحیت پُست اجرایی در حکومت وحدت ملی بیان داشته گفت که تیم اصلاحات پیشنهاد دارد که رئیس اجرائیوی، رئیس کابینه هم است.

او افزود که با تیم عبدالله عبدالله در مورد جایگاه معاونین رئیس اجرائیوی نیز اختلاف نظرها وجود دارد که به باور تیم تحول و تداوم این هر دو مورد با قانون اساسی کشور و توافقنامه سه ماده یی که در محضر وزیر امور خارجه ایالت متحده امریکا امضا شده است، در تناقض قرار دارد.

ادامه تفتیش و ابطال آرا

این درحالی است که روند تفتیش صد درصد آرا در کمیسیون مستقل انتخابات امروز جمعه نیز بدون حضورداشت نماینده گان نامزدان ریاست جمهوری جریان داشت.

بر اساس ارقام ارایه شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات تا ساعت هشت شام دیروز روند تفتیش ۷۶.۲۵ تکمیل شده است.

نورمحمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات امروز جمعه به رسانه ها گفت که اکنون تنها ۴۹۶۳ صندوق رای دهی برای تفتیش باقی مانده است که تا چند روز آینده تفتیش آن تکمیل خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون از سازمان ملل خواست، تعداد کار مندان خود را افزایش دهد تا روند تفتیش هر چه زودتر تکمیل گردد.

آقای نور علاوه کرد که در پایان هر روز به هر دو تیم انتخاباتی که در روند تفتیش حضور ندارد در مورد روند تفتیش و روند ابطال، به شکل تحریری گزارش داده میشود.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG