لینک های دسترسی

Breaking News

تاثیر انتخابات بر جلب سرمایه گذاری در هرات


انتخابات باعث تشویق سرمایه گذاری بیشتر در هرات شده است
انتخابات باعث تشویق سرمایه گذاری بیشتر در هرات شده است
پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در افغانستان، نبود امنیت یکی از چالش های اصلی در مقابل سرمایه گذاری افغانستان به شمار می رفت؛ تا جاییکه شماری از تاجران سرمایه های شان را جمع آوری کرده و تصمیم خروج از افغانستان را داشتند.

اما برگزاری انتخابات در یک فضای نسبتا امن، ثبوت توانایی نیروهای امنیتی افغان در راستای تامین امنیت افغانستان بود.

درست ده روز پس از برگزاری انتخابات، مسؤولان اتاق های تجارت و صنایع هرات؛ از افزایش علاقمندی تاجران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در آن ولایت خبر می دهند.

سعد خطیبی رئیس اتاق های تجارت هرات می گوید که تبلیغات منفی از فرا رسیدن سال ۲۰۱۴ و خروج قوای خارجی از افغانستان، نگرانی را در میان تاجران ایجاد کرده بود. "اما برگزاری موفقانۀ انتخابات توانست موجی از سرمایه گذاری های جدید را به این ولایت جذب نماید."

آقای خطیبی می گوید که با برگزاری انتخابات مردم به نیرو های امنیتی اطمینان پیدا کرده به این باور رسیده اند که سرمایه های آنان به خاطر ناامنی حیف و میل نخواهد شد.

تعهد و ثبات سیاسی

مسؤولان اتاق های تجارت ولایت هرات در ادامه، از اعلان آماده گی یک شرکت بزرگ سهامی برای سرمایه گذاری در آن ولایت در جریان روزهای اخیر نیز خبر می دهند.

خلیل احمد یارمند، مدیر عامل اتاق های تجارت هرات می گوید که حضور این شرکت و فعالیت های آن در عرصۀ استخراج سنگ مرمر در هرات می تواند گامی موثر در راستای ایجاد اشتغال در بین جوانان و از بین بردن پدیدۀ بیکاری در هرات به شمار رود.

با این همه آگاهان مسایل اقتصادی بر این باورند که برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی، تعهد و ثبات سیاسی در افغانستان، در اولویت قرار خواهد داشت.

یعقوب مشعوف می گوید که تداوم امنیت در افغانستان، تنها راه برای گسترش تبادلات تجارتی خواهد بود. آقای مشعوف به این باور است که حکومت آیندۀ افغانستان می باید در راستای تامین امنیت تلاش بیشتر به خرج دهد که در آن صورت "امکان جذب بیشتر سرماه گذاران در افغانستان دور از امکان نخواهد بود."

هرچند مردم بعد از برگزاری انتخابات به قابلیت نیروهای امنیتی اعتماد کامل پیدا کرده اند اما با آنهم سرمایه گذاران از حکومت آیندۀ منتخب می خواهند تا به آنان توجه کرده و توسعه اقتصاد افغانستان را در اولویت کار خود قرار دهند.
XS
SM
MD
LG