لینک های دسترسی

Breaking News

نبود امنیت مبارزات انتخاباتی را محدود ساخته


بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) از نگرانی های امنیتی بر روند انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

محمد نعیم ایوب زاده، رئیس تیفا در گفتگوی با رادیو آشنا صدای امریکا با ابراز این مطلب افزود که یکی از دلایل عمده کمرنگ بودن میزان مبارزات انتخاباتی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در در خارج از کابل ناشی از مشکل امنیتی است.

آقای ایوب زاده گزارش اخیر نهاد های امنیتی افغانستان را در قبال تامین امنیت مراکز رای دهی نیز غیر تخنیکی و غیر واقعبینانه خواند.

با گذشت حدود یک ماه از تاریخ تعیین شدۀ مبارزات انتخاباتی کاندیدان ریاست جمهوری هنوز تعداد کمی از نامزدان توانسته اند که به تعداد از ولایات نسبتاً امن برای مبارزات انتخاباتی بروند.

فضل الرحمن اوریا سخنگوی دفتر مطبوعاتی تیم داکتر عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وضعیت موجود امنیتی برای مبارزات کاندیدان را جداً نگران کننده توصیف کرد.

آقای اوریاخیل به رادیو آشنا گفت "حکومت برای تمام کاندیدان وعده تامین امنیت پروسه کامپاین کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری را داده بود اما شما شاهد بودید که در ولسوالی سروبی ولایت کابل به مثابه پایتخت افغانستان بالای کاندید ما حمله مسلحانه صورت گرفت."

به گفتۀ این عضو ستاد انتخاباتی آقای عبدالله "حکومت افغانستان ضمن کوتاهی در مساله تامین امنیت کاندیدان در زمان کامپاین ها ،حتی در مورد تحقیقات حملات نیز کوتاهی میکند."

بهای مخالفت با طالبان

عبدالرب رسول سیاف، کاندید انتخابات ریاست جمهوری می گوید که بنابر دلایل امنیتی نتوانسته است تا حال در میان هوادارانش درتعداد از ولایات ظاهر گردد.

فهیم کوهدامنی سخنگوی ستاد انتخاباتی آقای استاد سیاف در گفتگو با رادیو آشنا صدای امریکا با ابراز این مطلب گفت آقای سیاف به دلیل موضع گیری های تندش در قبال طالبان انتحاری نسبت به هر نامزد دیگر مورد تهدید امنیتی قرار دارد.

وی همچنان گفت "هر چند نیروهای امنیتی افغان تلاش می کنند تا به نحوی امنیت کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و سایر مردم افغانستان را تامین کنند، اما شما قضیه وحشتناک ولایت کنر را شاهد هستید که تعداد از فرزندان افغان در صفوف اردوی ملی آن ولایت بدلیل عدم مدیریت و عدم هماهنگی در سطح بالایی وزارت دفاع افغانستان قربانی گردیدند، که بدون شک این مساله بالای روحیه و تلاش کامپاین های کاندیدان ریاست جمهوری نیز اثر میکند."

تماس های را که رادیو آشنا صدای امریکا با تعداد زیادی از تیم های انتخاباتی در این خصوص داشته است همه از وضعیت امنیتی نگران بودند و یکی از دلایل کمرنگ بودن مبارزات انتخاباتی در سایر ولایات افغانستان مخصوصاً ولایت های نا امن را نیز همین مشکل عنوان کردند.

با اینکه یک ماه و چند روز دیگر برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وقت باقی نمانده است، کمیسیون مستقل انتخابات این کشور تاکید میکند که نهاد های امنیتی افغان تضمین کتبی تامین امنیت مراکز رای دهی را برای آنان سپرده اند در حالکیه وزارت داخله افغانستان از بحث تامین امنیت کاندیدان ریاست جمهوری این کشور نیز همواره اطمینان داده اند.
  • 16x9 Image

    محمد نصیر فیاض

    محمد نصیر فیاض بیشتر از ۱۲ سال با رسانه های افغانستان کار کرده است. تمرکز کاری او روی خبرنگاری تحقیقاتی است. محمد نصیر فیاض فارغ از پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل، سند فراغت حاصل کرده است.
XS
SM
MD
LG