لینک های دسترسی

Breaking News

مشی نامزدان ریاست جمهوری ایالات متحده در مقابله با دهشت افگنی


هیچکدام از کاندیدان اردوی ایالات متحده را در شرق میانه "بیشتر از رقمی که بارک اوباما" نگهداشته است، دخیل نخواهد ساخت.
هیچکدام از کاندیدان اردوی ایالات متحده را در شرق میانه "بیشتر از رقمی که بارک اوباما" نگهداشته است، دخیل نخواهد ساخت.

همزمان با افزایش تشویش مردم در امریکا به خاطر احتمال حمالات دهشت افگنانه، هیلری کلنتن و دونالدترمپ نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تلاش کرده اند با حمله بر یکدیگر برخورد شدید شان را در مقابله با دهشت افگنی تبارز دهند.

دونالد ترمپ، هلیری کلنتن را متهم می سازد که با تطبیق پالیسی هایش در زمان تصدی وزارت خارجه، و زمانی که سناتور بود، بی ثباتی را در شرق میانه ایجاد کرده و خالق گروه داعش می باشد. این در حالیست که خانم کلنتن شدیداً از خلق و خوی، قضاوت و عدم تجربه آقای ترمپ در أمور مشی خارجی امریکا، انتقاد کرده است.

ولی مکس ابراهام کار شناس امور دهشت افگنی و پروفیسر علوم سیاسی در پوهنتون"نورد ایست" در باستن میگوید اختلاف نظریات انان ناشی از درک متفاوت شان در مورد ریشه دهشت افگنی است.

آقای براهام می گوید کلنتن به "نماد شکایت" تکیه کرده و دلیل دهشت افگنی را ناشی از " بی عدالتی" عنوان می کند.

ترمپ برعکس به نماد "فرصت و امکان" تکیه میکند و استدلال میکند که دهشت افگنی با استفاده از فرصت ها رشد می نماید.

اما مکس ابراهام به این باور است که هیلری کلنتن و دونالد ترمپ ازین جهت به دو منبع مختلف معتقد اند".

ابراهام میگوید پیشنهاد ترمپ منع سهم مسلمانان در "ملت سازی" امریکاست و تفکر باز کلنتن در مورد جابجایی مهاجرین و علاقه وی به اشاعۀ دموکراسی در جهان عرب است که میتوان این اختلاف را بخوبی درک نمود.

اما مایکل اوهانلون از انستیتیوت بروکینز مستقر در واشنگتن این اختلاف ایدیالوژیکی بین این دو را رد مینماید و میگوید موقف آنان در برابر تروریزم و دهشت افگنی بسیار نزدیک تر از بیانیه هایست که ایراد کرده اند.

با وجود تفاوت عمیق آنان در مورد مهاجرین مسلمان، هیچکدام اردوی ایالات متحده را در شرق میانه "بیشتر از رقمی که بارک اوباما" نگهداشته است، دخیل نخواهد ساخت.

علی الرغم تفاوت های موجود میان این دو نامزد در مورد دهشت افگنی، دیدگاه این آنان را در مورد مقابله با گروۀ دولت اسلامی و محافظت شهروندان امریکایی می توان خلاصه کرد.

هیلری کلنتن

خانم کلنتن می گوید پلان جامعی برای شکست گروۀ دولت اسلامی دارد.

وی می گوید برای شکست دادن گروۀ دولت اسلامی تقاضای تشکیل یک ائتلاف با اروپایی ها و کشور های شرق میانه را می نماید، از طیاره های بدون پیلوت استفاده میکند، یک ساحۀ هوایی "منع پرواز" بر فراز شمال سوریه ایجاد کرده و خواهان راۀ حل سیاسی برای بحران پنج سالۀ سوریه می باشد.

علاوه بر آن این پلان خواهان از بین بردن منابع مالی جهانی، تعبیۀ سلاح و جنگجویان برای دهشت افگنان است

برای مقابله با دهشت افگنان داخلی، کلنتن پیشنهاد نموده است تا اطلاعات استخباراتی برای پولیس برای سرکوبی و خنثی ساختن توطئه های دهشت افگنی جمع آوری گردد.

هم چنان خواهان تشکیل "یک نیروی خاص" است تا افراد انفرادی را که به تندروی گراییده اند شناسایی و مانع فعالیت شان گردد.

به نظر وی مسلمانان برای ریشه کن ساختن دهشت افگنی داخلی امریکا بسیار مهم اند و کلنتن پیشنهاد منع ورود مسلمانان را به امریکا از سوی ترمپ، تقبیح کرده است.

دونالد ترمپ

برنامۀ آقای ترمپ نیز همانند خانم کلنتن است اما فرق های را می توان مشاهده کرد. ترمپ نیز از گسترش حملات هوایی علیۀ اهداف گروۀ اسلامی با همکاری کشور های "میانه رو شرق میانه" حمایت کرده خواهان وضع "حریم فضایی منع پرواز"" بر شمال سوریه می باشد..

اما در بعضی نکات وی از کلنتن تفاوت دارد. ترمپ بر کار مشترک با روسیه برای مقابله با گروۀ دولت اسلامی تأکید مینماید. وی هم چنان سوریه را به حیث یک متحد اساسی برای مقابله با گروۀ دولت اسلامی میداند و با مسلح ساختن مخالفین حکومت سوریه برای سر نگونی رژیم سوریه مخالفت دارد..

هیچ موضوعی مثل نحوۀ مبارزه با دهشت افگنی این دو رقیب انتخاباتی را از هم دور نمی سازد. موضوعی که در مبارزات انتخابی بیشتر سایه افگنده است.

در حالیکه ترمپ دیگر از موضوع جنجال بر انگیز "ممانعت مسلمان" یادی نمی کند، از موجودیت "عناصر تندرو" در جامعۀ مسلمان امریکا سخن میراند که باید ازین کشور دور نگهداشته شوند.

آقای ترمپ پیشنهاد کرده که یک کمیسیون که روی فعالیت های "اسلامگرایان افراطی" تمرکز نماید ایجاد کند تا شبکه هایی را در جامعه شناسایی کند که تندروی را از حمایت می کنند.

XS
SM
MD
LG