لینک های دسترسی

Breaking News

بی سرنوشتی انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی ها


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید اگر تا آخر این ماه، حکومت بررسی‌ها در مورد طرح پیشنهادی این کمیسیون را در مورد حوزه‌های انتخاباتی نهایی نسازد و بودجه انتخابات فراهم نگردد، انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی ها امسال برگزار نخواهد شد.

کمیسیون انتخابات، سه ماه پیش طرحی را در مورد چگونگی کوچک ‌ساختن حوزه‌های انتخاباتی و استفاده از تکنالوژی در انتخابات، به ریاست جمهوری فرستاده است، اما هنوز سران حکومت تصمیم شان را در این راستا با کمیسیون شریک نساخته است.

عبدالبدیع صیاد، منشی و سخنگوی این کمیسیون، با اشاره به سپری ‌شدن حدود دو ماه از سال جدید گفت که چند بار با رهبری دولت افغانستان نگرانی خود را شریک ساخته اند.

اقای صیاد گفت به حکومت گفته اند که اگر وقت را به این شکل از دست دهند و انتخابات باز هم به خاطر نبود بودجه و یا عدم امنیت به تأخیر مواجه شود، کمیسون فکر نمی کند که در سال جاری انتخابات را برگزار کرده بتواند.

متعهد بودن حکومت

اما دواخان مینه ‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که حکومت برای برگزاری انتخابات متعهد است و با شدت کار می ‌کند تا تمام بودجه انتخابات را فراهم سازد.

آقای مینه پال گفت حکومت دو کمیته را ایجاد کرده است که یکی امنیتی و دیگر کمیتۀ مالی است. در رأس کمیتۀ امنیتی وزیر داخله قرار دارد و در رأس کمیتۀ مالی وزیر مالیه قرار دارد که برای برگزاری انتخابات منابع مالی را بیابد.

اما آقای مینه ‌پال در مورد طرح چگونگی کوچک ‌ساختن حوزه‌های انتخاباتی که اکنون بر سر میز رئیس جمهور قرار دارد، چیزی نگفت.

جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان به صدای امریکا گفت که برای عملی‌شدن این طرح باید اولویت‌ های در نظر گرفته شود. آقای فیصل گفت مسأله مهم تامین امنیت حوزه‌ها است.

مساعدت های خارجی

در همین حال، فرانز مایکل میلبن، نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان به صدای امریکا گفت که از چندی قبل کمک‌های تخنیکی و مشورتی شان را با کمیسیون انتخابات آغاز کرده اند.

آقای میلبن تأکید کرد که اتحادیۀ اروپا منتظر بررسی مجدد کمیسیون انتخابات از حوزه‌های انتخاباتی است و در صورتی که قابل قبول باشد، کمک‌های خود را به روند انتخابات تجدید می‌کند.

اما، نهادهای ناظر بر انتخابات به این عقیده اند که ناکامی بحث‌های سران حکومت در زمینۀ حوزه‌های انتخاباتی، سبب ایجاد معضل سیاسی شد و بار آن به دوش کمیسیون افتاده است.

یوسف رشید، رئیس اجرائیه بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا به صدای امریکا گفت، باید کمیسیون موضوعات را در بحث کوچک‌ ساختن حوزه‌های انتخاباتی و در عین حال، تضمین نمایندگی عادلانه از مردم را، در انتخابات مطرح می‌کرد که چنین نشد.

ارزیابی ها

از سوی دیگر، قرار است که کمیسیون مستقل انتخابات، به زودی ارزیابی مراکز رأی ‌دهی را آغاز کند زیرا بودجۀ این ارزیابی را از وزارت مالیۀ افغانستان دریافت کرده است.

وسیمه بادغیسی، معاون عملیاتی کمیسیون انتخابات أفغانستان گفت که این بودجه بیش از میلیون دالر است که اختصاص دارد به ارزیابی و متوازن‌سازی مراکز رأی‌دهی در سراسر افغانستان، با این بودجه استخدام در سطح ولسوالی‌ها و ولایات صورت می‌گیرد.

قرار است که در نتیجۀ بررسی‌ها، مراکز رأی ‌دهی بر اساس نفوس تعیین گردد و از سوی دیگر مراکز به جای ملکیت‌های شخصی در ملکیت‌های عامه و دولتی ایجاد شود.

کمیسیون انتخابات، برای برگزاری انتخابات ۲۲۰ میلیون دالر هزینه برآورد کرده است که در بخش خرید ماشین‌های جدید سیستم تکنالوژی، آموزش کارمندان در این بخش و سایر بخش‌های لوژیستیکی مصرف خواهد شد.

گام بعدی کمیسیون انتخابات، تهیه فهرست رای‌دهندگان است که به گفتۀ مقام‌های کمیسیون انتخابات به زودی آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG