لینک های دسترسی

Breaking News

در جریان انتخابات حد اقل ۱۱ نفر کشته شده اند


در جریان انتخابات حد اقل ۱۱ نفر کشته شده اند
در جریان انتخابات حد اقل ۱۱ نفر کشته شده اند

افغان ها در لابلای خشونت و حملات پراگندۀ طالبان که چندین کشته بر جا گذاشته است، بروز شنبه پای صندوق های رای رفتند.

در خشونت های پراگنده که در سراسر کشور صورت گرفت، حد اقل ۱۱ نفر کشته شده اند – به شمول دو پولیس.

حملات مرگباری هم در کنر و تخار صورت گرفت. راکتی هم بر یک مرکز رای دهی در کابل، قبل ازینکه این مرکز باز گردد، اصابت نمود.

فضل احمد معنوی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان میگوید، کدام واقعه عمده که بتواند عملیه رای دهی را مختل سازد صورت نگرفته و ۹۲ فیصد ۵۸۰۰ مرکز رای دهی باز بوده اند.

ولی طالبان ادعا دارند که شورشیان بر بیش از ۱۰۰ مرکز رای دهی در سراسر کشور حمله کرده اند.

درین انتخابات تقریباً ۲۵۰۰ کاندید بشمول ۴۰۰ زن، برای بدست آوردن ۲۴۹ کرسی پارلمان یا ولسی جرگه به رقابت پرداختند. از جملۀ ۲۴۹ کرسی، ۶۸ آن برای زنان منصوب گردیده است.

مقامات ملل متحد و امریکایی گفته اند که در انتخابات تقلباتی است، ولی آنها علاوه میکنند تدویر انتخابات در جریان جنگ، خود یک دست آورد بزرگ است.

ستیفن دی میستورا، نماینده ملل متحد برای افغانستان وضع انتخابات را ترکیبی از جنبه های مثبت و منفی خوانده است. ولی او میگوید، هنوز وقت است که گفت آیا وضع امنیت بر سهمگیری مردم در انتخابات تاثیر نموده یا نه. ولی به گفته ناظرین تعداد رای دهندگان کم بوده است.

کمیسیون سمع شکایات انتخابات گفته است، گزارش های را دریافت کرده است در موارد چون بی نظمی، به شمول تاخیر در باز شدن مراکز رای دهی، سو استفاده از ورقه های رای، سهمگیری افراد غیر واجد شرایط رای دهی، و استفاده نادرست از رنگ.

توقع میرود که نتایج انتخابات پارلمانی تا ماه آینده واضح گردد، ولی به نظر میرسد که نتایج نهایی در اخیر ماه اکتوبر اعلان شود، آنهم در صورتیکه شکایات تقلب و یا مساله دستبرد، حل شده باشد. انتخابات روز شنبه را ناظرین افغان و بین المللی کنترول نمودند.

وزارت دفاع افغانستان مشعر است که تقریبا ۳۰۰ هزار منصوب پولیس و اردوی ملی، به حمایت ۱۵۰ هزار عسکر بین المللی، امنیت را در جریان انتخابات تأمین نمودند. حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان صبح روز شنبه در عملیۀ رای دهی اشتراک نمود.

همچنان والی ولایت قندهار گفته است بروز شنبه او از یک حمله بم جان به سلامت برد. ضمناً ناتو میگوید، در اثر حملات هوایی بروز شنبه، یک والی نام نهاد طالبان در ولسوالی شیگل ولایت کنر کشته شد.

ناتو میگوید، حاجی محمد در حالیکه کوشش داشت بر یک مرکز رای دهی حملخ کند کشته شد.

XS
SM
MD
LG