لینک های دسترسی

Breaking News

اتصال مغز انسان با چیپ؛ آزمایشات کلینیکی آغاز می‌شود


شرکت نیورالینک (Neuralink) متعلق به ایلن مسک، ملیاردر امریکایی می‌گوید که مجوز آزمایشات کلینیکی نصب چیپ‌های مغزی بالای انسان‌ها را در ایالات متحده بدست آورده است.

این شرکت ناوقت روز پنجشنبه ۲۵ می (چهارم جوزا) در تویتر این خبر را نشر کرد، اما در مورد این مطالعهٔ احتمالی جزییات ارایه نکرده است.

مقامات ادارهٔ نظارت بر غذا و داروی ایالات متحده اعطای این مجوز را تایید و یا تکذیب نکرده است، اما کارلی کمپلر، مسوول مطبوعاتی این اداره در ایمیلی گفت که این اداره از اعلان شرکت نیورالینک ایلن ماسک واقف می‌باشد.

نیورالینک در حال انکشاف یک چیپ مغزی است که به گفتهٔ این شرکت می‌تواند بیماران ناتوان را قادر به حرکت و برقراری مجدد ارتباط کند.

شرکت نیورالینک در سال‌های اخیر آزمایشات بالینی را بر حیوانات انجام داده و اکنون به دنبال مجوز آزمایشات بالینی بالای انسان‌ها از ادارهٔ نظارت بر غذا و داروی ایالات متحده است.

قرار بود این آزمایشات به تاریخ ۳۱ اکتوبر آغاز شود، اما مسک گفت که شاید انکشاف این چیپ‌ها به شدت آهسته به نظر برسد اما به گفتۀ وی "ما می‌خواهیم فوق العاده مراقب باشیم و مطمین شویم که قبل از قرار دادن آن در انسان این آله به خوبی کار می‌کند."

مسک گفت که دو کاربرد ابتدایی این دستگاه بازگرداندن بینایی و فعال کردن حرکات عضلی افرادی است که قادر به انجام آن نیستند. او افزود: "حتا اگر کسی هرگز بینایی نداشته باشد، مثل اینکه نابینا به دنیا آمده است، ما معتقدیم که می‌توانیم بینایی چنین افراد را بازیابی کنیم."

مسک که مالک رسانهٔ اجتماعی تویتر، رییس اجراییهٔ شرکت موترسازی تسلا و شرکت فضایی اسپیس اکس (SpaceX) نیز است، در سال ۲۰۱۶ شرکت نیورالینک را ایجاد کرد.

او می‌خواهد چیپی بسازد که به مغز اجازه می‌دهد دستگاه‌های الکترونیکی پیچیده را کنترول کند و در نهایت به افراد مبتلا به فلج اجازه دهد تا عملکرد حرکتی خود را بازیابند و بیماری‌های مغزی مانند پارکینسون، جنون و الزایمر(زوال عقل) را درمان کنند. او همچنین از ترکیب مغز با هوش مصنوعی صحبت می‌کند.

مسک اواخر سال گذشته گفت به اندازه‌ای به ایمنی این چیپ‌ها اطمینان دارد که مایل است آن‌ها را در فرزندانش نیز استفاده کند.

این چیپ‌ها با کمک روبات و از طریق جراحی وارد مغز می‌شوند و می توانند فعالیت مغز را رمزگشایی کرده و آن را به کمپیوتر متصل کند.

پیش از این شرکت سنکرون (Synchron) در سال ۲۰۲۱ مجوز قانونی نصب چیپ در انسان را در ایالات متحده بدست آورده و در ماه جولای سال جاری برای نخستین بار بالای یک مریض در امریکا آزمایش کرد. این شرکت همچنان مطالعات بالای چهار نفر در آسترالیا را تکمیل کرده است.

در قسمت ثبت‌نام داوطلبان برای آزمایش این چیپ‌های مغزی در سایت "نیورالینک" آمده است که تنها بیمارانی با شرایط خاص - از جمله فلج، نابینایی، ناشنوایی یا ناتوانی در صحبت کردن - واجد شرایط شرکت در آزمایشات هستند و هنوز زمان آغاز آزمایش‌ها نیز مشخص نشده است.

XS
SM
MD
LG