لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض بی پیشینهٔ به افزایش قیمت نفت؛ رییس جمهور قزاقستان حالت اضطراری اعلام کرد


با ادامهٔ اعتراضات گسترده به افزایش قیمت نفت در قزاقستان، رییس جمهور این کشور حالت اضطراری اعلام کرده است.

تظاهرات بعد از آن شروع شد که مقام ها در این کشور نفتخیز سقف بهای "ال پی جی" (گاز نفتی مایع) که برای سوخت در وسایل نقلیه استفاده می‌شود را حذف کردند؛ تصمیمی که به افزایش قیمت ها منجر شد.

به قول از خبرگزاری رویترز وضعیت اضطراری شامل منع تردد شبانه و ممنوعیت تجمع می شود.

خبر اتخاذ تصمیم وضعیت اضطراری را دفتر قاسم جومارت توقایف، رییس جمهوری قزاقستان در نخستین ساعات روز چهارشنبه پنجم جنوری (۱۵ جدی) اعلام کرد.

این اعتراضات سبب شد تا کابینه این کشور استعفا دهد اما استعفای کابینه هم نتوانست خشم تظاهرکنندگان را فرونشاند.

در فرمانی که رییس جمهور قزاقستان، صبح چهارشنبه صادر کرد آمده است که او استعفای دولت را پذیرفته است.

معترضین در جریان اعتراضات شان بعضی از ساختمان‌های دولتی و وسایط نقلیه را به آتش کشیدند و این کار سبب شد تا پولیس در مقابل آنان از گاز اشک‌آور و بم‌های صوتی استفاده کند.

توقایف در سخنرانی ویدیویی که چند ساعت پیش از اعلام این تصمیم پخش شد، گفت: "فراخوان‌ها برای حمله به دفاتر دولتی و نظامی کاملا غیرقانونی است. دولت سقوط نخواهد کرد، اما ما خواهان اعتماد متقابل و گفتگو هستیم، نه درگیری. "

آقای توقایف روز سه شنبه در توییتی گفت که مقام‌ها تلاش دارند تا به منظور اطمینان از ثبات در کشور قیمت سوخت را به سطح پایین تر باز بگردانند.

اداره صحت الماتا گفته است که تاکنون ۱۹۰ مجروح را که ۱۳۷ تن آنان پولیس می‌باشند تداوی کرده اند. پولیس تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر را بازداشت کرده است.

در قزاقستان که در سال ۱۹۹۱ در خلال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اعلام استقلال کرد، نارضایتی و اعتراض به‌ندرت مشاهده می شود.

XS
SM
MD
LG