لینک های دسترسی

Breaking News

علمای دینی زن: در نشست عالمان دینی و سران قومی، زنان نیز حضور داشته باشند


در حالیکه طالبان برای راه اندازی نشست عالمان دینی و سران قومی در کابل آمادگی می‌گیرند، شماری از عالمان دینی زن و فعالان جامعۀ مدنی می‌گویند که باید زنان نیز در این نشست حضور داشته باشند.

این زنان و فعالان مدنی روز سه شنبه ۲۸ جون (هفتم سرطان) در نشستی در کابل گفتند که اگر به خواست‌های مردم افغانستان توجه نشود، مشکلات موجود در این کشور حل نخواهد شد.

ستاره مغبت، عالم دین، گفت که زنان در طول تاریخ اسلام در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش‌های سیاسی و اجتماعی نقش فعال داشته اند و از حکومت طالبان خواست که باید به آنان اجازه دهند در تصمیم‌گیری‌های مهم سهم فعال داشته باشند.

خانم مغبت گفت: "نظام کنونی که مدعی تطبیق احکام شرعی در کشور است، مکلف است زمینه را برای زنان فراهم کند تا آنان در تصمیم‌گیری‌های ملی و مشارکت در جرگه‌ها نقش فعال داشته باشند."

این عالم دین همچنین خواستار بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان شد و از حکومت طالبان نیز خواست که باید هرچه زودتر در این مورد اقدام کنند.

عالمان دینی زن و فعالان مدنی در قطعنامه‌ای با ابزار نگرانی گفتند که در مورد اجندای "لویه جرگه" که قرار است فردا توسط طالبان برگزار شود، نیز معلومات ندارند و آنان نمی‌دانند که در این نشست در مورد سرنوشت زنان و دختران افغان چه تصمیم گرفته خواهد شد.

در این قطعنامه آمده است: "برگزاری نشست بزرگ عالمان دینی در کابل یک گام مثبت است و ما از آن استقبال می‌کنیم و از امارت اسلامی می‌خواهیم که راه را برای حضور علمای دینی زن و فعالان جامعۀ مدنی باز کند."

اشتراک‌کنندگان این نشست همچنین حضور زنان و دیگر اقشار مختلف جامعه را در چنین نشست‌ها ضروری خوانده و از جامعۀ جهانی خواستند بر طالبان فشار بیاورند تا در چنین نشست‌ها به نمایندگان زنان سهم بدهند.

احمد ضیا انوری، یکی از فعالان جامعۀ مدنی گفت: "اگر به خواست‌های مردم افغانستان توجه نشود، مشکلات موجود در این کشور به زودی حل نخواهد شد."

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ناوقت دیروز گفت که شماری زیادی از علمای دینی از حکومت این گروه خواستند تا نشستی را راه اندازی کند و رهبری طالبان این تقاضا را پذیرفت.

او افزود که در آیندۀ نزدیک در کابل "نشست بزرگ علما" راه اندازی خواهد شد. اما این مقام حکومت طالبان در مورد موضوعاتی مورد بحث این نشست معلومات ارایه نکرد.

هرچند سخنگویان طالبان در مورد زمان دقیق برگزاری این نشست چیزی نگفته اند، اما گفته می‌شود که این نشست فردا در خیمۀ لویه جرگه در کابل آغاز خواهد شد.

در این حال، خبرگزاری دولتی باختر گزارش داده است که روند انتقال عالمان دینی و بزرگان قومی از ولایات به کابل آغاز شده است.

این در حالی است که روز گذشته دیدبان حقوق بشر گفت که مردم در راستای بهبود وضعیت حقوق زنان و دختران در پی این نشست امیدوار خواهند بود.

هیدر بار، مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر گفت که مردم به شدت امیدوار خواهند بود که این جرگه پیشرفت کوچکی در جهت پایان‌دادن به نقض حقوق زنان و دختران توسط طالبان داشته باشد.

اما او تاکید کرد: "این بدان معنا نیست که یک نهاد تصمیم‌گیری که زنان را مستثنی می‌کند، می‌تواند مشروع باشد."

XS
SM
MD
LG