لینک های دسترسی

Breaking News

روند توزیع تذکره برای پروسۀ انتخابات افغانستان پایان یافت


بر اساس آمار ادارۀ ثبت احوال نفوس افغانستان بیش از ۵.۲ میلیون تن برای انتخابات تذکره گرفته اند
بر اساس آمار ادارۀ ثبت احوال نفوس افغانستان بیش از ۵.۲ میلیون تن برای انتخابات تذکره گرفته اند

ادارۀ ثبت احوال نفوس افغانستان با اعلام ختم روند توزیع تذکره برای رأی‌دهندگان انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، گفت که از آغاز این روند تا این دم، شش‌هزار و ۳۸۹ کتاب اساس تکمیل شده است.

همایون محتاط، رئیس این اداره روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که کمپاین توزیع تذکره برای ثبتِ‌نام رأی‌دهندگان از اواسط ماه حوت سال گذشته آغاز شد و امروز پایان یافت.

اما به گفتۀ وی، برخی تیم‌های این اداره در شماری از ولسوالی‌های افغانستان تا چند ماه دیگر برای توزیع تذکره به بیجاشدگان داخلی، مأموریت شان را انجام خواهند داد.

او افزود: "از آغاز پروسه تا امروز در حدود شش‌هزار و ۳۸۹ کتاب اساس که در حدِ وسط در یک کتاب اساس بین ۸۲۰ ریکارد راجستر می‌باشد، در این کمپاین جمع‌آوری شده است".

معلومات ۸۲۰ تن هرگاه در یک کتاب درج شده باشد، بر اساس محاسبه شمار کسانی که برای انتخابات تذکره گرفته اند، به بیش از ۵.۲ میلیون تن می‌رسد.

به گفتۀ آقای محتاط، تا اکنون پنج‌هزار و ۳۴ کتاب اساس از ولایات به مرکز رسیده و متباقی یک‌هزار و ۳۵۵ کتاب دیگر نیز به زودی منتقل خواهند شد.

در حالی که احزاب و جریان‌های سیاسی، فهرست نهایی رأی‌دهندگان را قبول ندارند و پیش از این هزاران تذکرۀ جعلی را که استیکر نصب شده بود، افشا ساخته اند.

پس از این مسأله، رئیس جمهور افغانستان فرمان داد تا کمیسیونی به رهبری لوی سارنوالی و این کشور موضوع توزیع تذکره‌های جعلی را بررسی کند. ادارۀ ثبت احوال نفوس افغانستان عضویت این کمیسیون را دارد.

آقای محتاط، با استناد به گزارش اولیۀ این کمیسیون که از بررسی بخشی از اسناد فاش‌شدۀ احزاب تهیه شده است، گفت که تذکره‌های جعلی توسط ادارۀ ثبت احوال نفوس صادر نشده است.

آقای محتاط، از احزاب سیاسی خواست که تمام اسناد و تذکره‌های جعلی را در اختیار کمیسیون بررسی، قرار دهند تا از این طریق روند شفافیت انتخابات فراهم شود.

رئیس ثبت احوال نفوس افغانستان گفت که روند ثبت بانک اطلاعاتی کتاب‌های اساس که تا اکنون از ولایت‌ها به مرکز انتقال یافته، تکمیل شده است و در آخر هفتۀ آینده به کمیسیون انتخابات فرستاده خواهد شد.

همچنان به گفتۀ وی کار بررسی، تحلیل و ارزیابی کتاب‌های اساس با "شدت و دقت" ادامه دارد و تا ختم همین هفته تکمیل می‌شود.

بر بنیاد آمار ادارۀ ثبت احوال نفوس افغانستان تا اکنن ۵۰۰ جلد کتاب اساس مورد بررسی قرار گرفته است و ۳۸۰ موردی که مظنون تشخیص گردیده، به کمیسیون مستقل انتخابات اطلاع داده است تا آنها باطل کند.

XS
SM
MD
LG