لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا استفاده از ظروف یکبارمصرف پلاستیکی را ممنوع می‌کند


ادارهٔ محیط زیست بریتانیا اعلام کرده است که سر از ماه اکتوبر سال جاری استفاده از طیف وسیعی اقلام پلاستیکی یکبارمصرف از جمله قاشق، پنجه، کارد و بشقاب را ممنوع خواهد کرد تا آلودگی فزایندهٔ ناشی از پلاستیک را کاهش دهد.

در بیانیهٔ این اداره آمده است که این تصمیم پس از مشورت عامه که در آن ۹۵ در صد از پاسخ‌دهندگان موافق ممنوعیت ‌آنها بودند، اتخاذ شده است.

تریس کافی، رییس ادارهٔ محیط زیست گفت: "همه ما از تاثیرات مخربی که پلاستیک می‌تواند بر محیط زیست و حیات وحش ما داشته باشد، باخبریم. ممنوعیت جدید بر اقلام پلاستیکی یکبارمصرف کار حیاتی ما برای حفاظت از محیط زیست را تسریع خواهد کرد."

استفاده از اقلام پلاستیکی سالانه سبب جمع شدن میلیون‌ها تن زباله می‌شود. بیشتر اقلام پلاستیکی می‌توانند برای قرن‌ها دست‌نخورده باقی بمانند و به اقیانوس‌ها، دریاها و زمین آسیب برسانند. ملل متحد می‌گوید که چندین دهه استفادهٔ بیش از حد اقلام پلاستیکی یکبار مصرف باعث "فاجعه محیط زیست جهان" شده است.

حکومت بریتانیا می‌گوید که این کشور سالانه ۷۲۱ میلیون بشقاب و ۲.۷ میلیارد قاشق، پنجه و کارد مصرف می‌کند که اکثر آن یکبار مصرف می‌باشند، اما تنها ۱۰ در صد آنها بازیافت می‌شوند.

این ممنوعیت همچنین شامل پطنوس،‌ کیلاس و محفظه‌های پلاستیکی برای نگهداشت غذا می‌شوند.

پیش از این نیز بریتانیا عرضه بعضی از اقلام پلاستیکی مانند گوش‌پاک‌کن پلاستیکی و نی (پیپ) برای نوشیدن نوشابه‌ها را در سال ۲۰۲۰ ممنوع کرده بود.

گروه‌‌های ضد استفاده از اقلام پلاستیکی از این تصمیم حکومت بریتانیا استقبال کرده، اما خواستار محدودیت‌های بیشتری از جمله بر خریطه‌های پلاستیکی شده اند.

حکومت بریتانیا همچنین ممنوعیت استفاده از سایر اقلام پلاستیکی که معمولاً زباله می‌شوند و "مشکل‌ساز" استند، از جمله دستمال‌های مرطوب، فلترهای تنباکو و خریطه‌های پلاستیکی را بررسی می‌کند.

دولت‌ها در سراسر جهان استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف را به درجات مختلف محدود کرده اند و یک نظرسنجی جهانی در سال گذشته نشان داد که از هر چهار نفر، سه نفر خواهان ممنوعیت پلاستیک‌های یکبار مصرف می‌باشند.

XS
SM
MD
LG