لینک های دسترسی

Breaking News

نوع سوم ویروس وحشی پولیو از جهان محو شد – مسوولان


مسوولان وزارت صحت عامه افغانستان میگویند که سازمان صحی جهان اعلام کرده است که نوع سوم ویروس وحشی پولیو از جهان به گونه کامل محو شده است.

ویروس وحشی پولیو سه نوع دارد که در حال حاضر تنها نوع اول آن گردش دارد.

نوع دوم این ویروس در سال ۱۹۹۹ از جهان محو شد و آخرین واقعه نوع سوم این ویروس در ماه مارچ سال ۲۰۱۰ میلادی درولایت کندهار ثبت شده بود که بعد از آن هیچ مورد تازه از این نوع ویروس دیده نشد.

میر جان راسخ، مسوول روابط عامهبرنامه محو پولیو می گوید که در حال حاضر نوع اول ویروس پولیو در افغانستان وجود دارد و آن هم به سببی است که مخالفین مسلح دولت در ساحات زیر کنترول شان به واکسیناتوران اجازه تطبیق خانه به خانه این واکسین را نمی دهند و در هر کمپاین هزاران طفل از تطبیق این واکسین باز می مانند.

گلا خان ایوب مسوول افهام وتفهیم برنامه محو پولیو، محو نوع سوم این ویروس را یک موفقیت بزرگ برای افغانستان و جهان خواند و گفت که کنترول و پیشگیری نوع سوم ویروس پولیو نسبت به نوع اول و دوم آن مشکل بود و اطفال را بیشتر تهدید می‌کرد.

آقای ایوب گفت: "نوع سوم ویروس پولیو یک تهدید جدی به اطفال بود، به خاطریکه به بسیار آهستگی سرایت می‌کرد و کنترول آن بسیار مشکل بود. ما با همکاری جامعه جهانی به گونۀ کامل آنرا محو کردیم که یک موفقیت بزرگ است ."

آقای ایوب افزود که با وصفت سرایت سریع نوع اول ویروس وحشی پولیو، وقایۀ آن نسبت به نوع دوم و سوم آسانتر است.

در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۸ واقعه مثبت پولیو درافغانستان ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG