لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان از مسدود ساختن مرز ترکیه با شمال عراق خبر داد


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می گوید که کشورش به زودی مرز خود را با شمال عراق خواهد بست.

آقای اردوغان روز پنجشنبه همچنین گفت که ترکیه حریم فضایی خود را نیز مسدود می کند و این اقدامات در واکنش به برگزاری همه پرسی استقلال منطقه خود مختار کردستان عراق گرفته خواهد شد.

رجب طیب اردوغان که روز چهارشنبه برای ملاقات با رهبران ایران به تهران سفر کرده بود گفت که ترکیه، ایران و حکومت مرکزی عراق به صورت مشترک در مورد ادامه صادرات نفت از منطقه کردستان عراق تصمیم خواهند گرفت.

حکومت خود مختار کردستان عراق در ۲۵ سپتمبر در مورد کسب استقلال از بغداد همه پرسی برگزار کرد که در آن اکثریت رای دهندگان به حمایت از ایجاد یک کشور مستقل کردستان رای دادند.

این همه پرسی نگرانی شدید حکومت مرکزی عراق، ایران و ترکیه را در پی داشته است. کشور های غربی و ایالات متحده نیز مخالفت شان را با این همه پرسی ابراز کردند.

ترکیه تا کنون در واکنش به این همه پرسی، پرواز طیاره ها به شمال عراق را به حالت تعلیق در آورده و با نیرو های عراقی در نزدیکی مرز دو کشور تمرین های نظامی برگزار کرده است.

رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه در یک سخنرانی در انقره گفت که برگزاری همه پرسی استقلال، نمایانگر "ناسپاسی" حکومت خود مختار منطقه کردستان عراق در برابر روابط نزدیک تجارتی و سیاسی با ترکیه است.

آقای اردوغان یک بار دیگر به رهبران کردستان عراق در مورد پیامد های این همه پرسی هشدار داد.

او شامل ساختن منطقه نفت خیز کرکوک را در این همه پرسی مورد انتقاد قرار داد و گفت که حضور کرد ها در آن منطقه هیچ "مشروعیت" ندارد چون به گفته او کرد ها در کرکوک "متجاوز" اند.

کرد ها چهارمین قوم بزرگ در منطقه بوده و جمعیت آنان بین ایران، ترکیه، سوریه و عراق تقسیم شده است.

هر چند این چهار کشور شدیداً مخالف ایجاد یک کشور مستقل برای کرد ها می باشند اما کرد ها توانسته اند در سال های اخیر روابط محکم با جامعه جهانی ایجاد کنند.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته است که قطع صادرات نفت از منطقه کردستان عراق به نفع هیچ جناح نیست و ممکن منجر به افزایش قیمت نفت شود.

XS
SM
MD
LG