لینک های دسترسی

Breaking News

پارلمان اروپا به مخالفان بلاروس جایزۀ سخاروف را داد 


پارلمان اروپا جایزۀ سالانۀ حقوق بشر آن اتحادیه را که به نام جایزۀ سخاروف نیز مشهور است به مخالفان حکومت بلاروس دادند.

در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه اگست در بلاروس که در آن الکساندر لوکاشینکو پیروز اعلام شد، مخالفان حکومت اعتراضات گسترده را در سرتاسر آن کشور راه اندازی کردند.

کشورهای غربی هم‌صدا با مخالفان حکومت بلاروس این انتخابات را که نتیجۀ آن ادامۀ تصدی ریاست جمهوری آقای لوکاشینکو برای ششمین دور پیهم می‌باشد، آکنده از تقلب خوانده اند.

دیوید سسولی، رییس پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲۲ اکتوبر (اول عقرب) خطاب به مخالفان حکومت بلاروس گفت: "پیام ما به شما برندگان عزیز این است که قوی باشد و دست از مبارزه بر ندارید. بدانید که ما در کنار شماییم."

پارلمان اروپا نام ۱۰ چهرۀ مخالف حکومت بلاروس را در گواهینامۀ این جایزه درج کرده است که در آن میان نام سویتلانا تسیخانوسکایا، رقیب عمدۀ انتخاباتی آقای لوکاشینکو نیز به چشم می‌خورد.

از ماه اگست به اینسو در رخصتی‌های پایان هر هفته، ده‌ها هزار نفر در شهر منسک، پایتخت بلاروس تجمع کرده و در اعتراض به نتایج انتخابات مظاهره می‌کنند، هرچند پولیس با این معترضان برخورد ظالمانه کرده و شماری از رهبران آنان را بازداشت کرده است.

اتحادیۀ اروپا، ایالات متحده، کانادا و بریتانیا الکساندر لوکاشینکو را به برگزاری انتخابات تلقب‌آمیز برای بقای قدرت، زندانی کردن مخالفان سیاسی و خفه کردن صدای رسانه‌های آزاد متهم می‌کنند.

سخاروف کی بود؟

جایزۀ حقوق بشر پارلمان اروپا که به نام جایزۀ سخاروف برای آزادی اندیشه نیز مشهور است از سال ۱۹۸۸ به اینسو همه ساله از سوی پارلمان اروپا به افراد یا سازمان‌هایی داده می‌شود که از حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی بشری دفاع می‌کنند.

این جایزۀ معتبر جهانی به بزرگداشت از اندری دیمیترویچ سخاروف، فزیکدان و فعال روسی ملقب به "پدر بم هسته‌ای روسیه" نام نهاده شده است.

سخاروف پس از جنگ جهانی دوم در ترکیب هیات بین المللی در مورد بمباردمان اتمی هیروشیمای جاپان تحقیق کرد و در سال ۱۹۵۲ نخستین بمب هایدروجنی را اختراع کرد.

اما پس از پی بردن به تاثیر مخرب این بمب به یکی از مخالفان سرسخت اسلحۀ هسته‌ای و فعال مدافع خلع سلاح اتمی مبدل شد و به خاطر تلاش‌هایش در این زمینه در سال ۱۹۷۵ جایزۀ صلح نوبل را گرفت.

نلسن ماندیلا، رییس جمهور پیشین افریقای جنوبی، ملاله یوسفزی، فعال پاکستانی و مخالفان دموکراتیک ونزویلا نیز جایزۀ سخاروف را دریافت کرده اند.

XS
SM
MD
LG