لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیهٔ اروپا می‌خواهد برای تسهیل تجارت غله تعزیرات بر روسیه را سهل کند 


اتحادیهٔ اروپا می‌خواهد در تعزیرات شدید وضع شده بر روسیه استثناهای را به میان بیاورد که بر اساس آن دارایی‌های بانک‌های روسیه که با تجارت مواد غذایی و کود کیمیایی ربط دارند، آزاد خواهند شد.

یک دپلومات اتحادیهٔ اروپا به شرط افشا نشدن نامش به فرانس‌پرس گفت که کشورهای عضو این اتحادیه می‌خواهند به گونهٔ گسترده تمامی موانع فرا راه ترانسپورت غله از روسیه و اوکراین را رفع کنند. اما این پیشنهاد باید با توافق آرا تصویب شود.

این در حال است که پیش از این نمایندگان این اتحادیه گفته بودند که برای تشدید تعزیرات اقتصادی بر روسیه گردهم آمده اند.

بر اساس این پیشنهاد، تمامی پول‌ها و منابع اقتصادی برای خریداری، واردات یا انتقال محصولات غذایی و زراعتی، به شمول گندم و کودکیمیایی، برای بانک‌های روسی که در جریات تعزیرات اتحادیهٔ اروپا درج فهرست سیاه شده بودند، قابل دسترس خواهد شد.

پیش از این اتحادیهٔ اروپا گفته بود که تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین سبب بحران غذایی در جهان شده است، اما مسکو می‌گوید که بحران مواد غذایی در جهان به دلیل تعزیرات کشورهای غربی به میان آمده است.

کشتی‌های جنگی روسیه و ماین‌های اوکراینی سبب انسداد انتقالات مواد غذایی و کود کیمیایی در سراسر بحیرهٔ سیاه شده است.

کشور‌های فقیر، به ویژه در افریقا بیشتر با کمبود مواد غذایی مواجه اند؛ کشورهای که رهبران آن از اتحادیهٔ اروپا برای وضع تعزیرات بانکی بر روسیه شکایت کرده اند.

این در حالی است که ایالات متحده هفتهٔ گذشته گفت که مانع فروش تجهیزات زراعتی به روسیه نخواهد شد و نه هم از تجارت مواد زراعتی مانند کود کیمیایی جلوگیری خواهد کرد.

از ماه فبروری به اینسو، زمانی که روسیه تهاجمش بر اوکراین را آغاز کرد، اتحادیهٔ اروپا در شش مورد بر مسکو تعزیرات وضع کرده است. اکنون نیز وزیران خارجهٔ اتحادیهٔ اروپا تلاش دارد، واردات طلای روسیه را منع کنند.

پیش از این گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی-۷) واردات طلای روسی را منع کرده بود.

قرار است نمایندگان این اتحادیه در خصوص این پیشنهادات فردا تصمیم اتخاذ کرده و پس فردا آنرا اعلام کنند.

حکومت هنگری هفتهٔ گذشته بر تعزیرات وضع شده اروپا بر روسیه انتقاد کرده گفت که این تعزیرات در مقایسه به مسکو بیشتر به کشورهای اروپایی صدمه وارد کرده است.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، کشور های غربی به خصوص ایالات متحده تعزیرات شدید اقتصادی را بر روسیه وضع کردند. اما وضع این تعزیرات به سایر کشور ها نیز از جمله کشور های عضو اتحادیهٔ اروپا تاثیر منفی برجا گذاشته است، زیرا روسیه و اوکراین به تنهایی ۳۰ درصد نیازمندی گندم جهان را تامین می‌کردند.

محدودیت بر گاز روسیه

صندوق بین المللی پول امروز هشدار داد که محدودیت وضع شده بر گاز روسیه سبب رکود اقتصادی شدید در شرق اروپا و ایتالیا خواهد شد.

خبررسانی رویترز به نقل از فایننشل تایمز گزارش داده است که بر اساس پیشبینی صندوق بین المللی پول اگر کشورهای جهان گازمایع طبیعی خود را با همدیگر شریک نسازند و نرخ آنرا پایین نگه ندارند، هر گونه اقدام روسیه برای قطع گاز به اروپا سبب انقباض بیش از پنج درصد اقتصادی در سال آینده در جمهوری چک، ایتالیا، هنگری و سلواکیا خواهد شد.

این در حالی است که شرکت گازپروم روسیه دیروز به مشتریانش در اروپا گفت که اکمال گاز به آنان را به دلیل شرایط "فوق العاده" تضمین کرده نمی‌تواند.

XS
SM
MD
LG