لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا به خاطر تدارک درون به روسیه بر ایران تحریم وضع می‌کند


 مقام‌های ایرانی فراهم آوری طیاره‌های بی‌سرنشین جنگی به روسیه را انکار کرده و مسکو نیز کاربرد آن را در جنگ اوکراین منکر شده است.
مقام‌های ایرانی فراهم آوری طیاره‌های بی‌سرنشین جنگی به روسیه را انکار کرده و مسکو نیز کاربرد آن را در جنگ اوکراین منکر شده است.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان) توافق کرد تا تحریم‌های جدید را بر آن نهادهای ایران وضع کند که طیاره‌های بی‌سرنشین (درون) هایی را به روسیه فراهم کرده است که از آن در حملات بر اوکراین کار گرفته شده است.

این اتحادیه در یک پیام توتیر نگاشته است که تصمیم بر وضع تحریم‌های جدید بر ایران به دنبال سه روز مذاکرات و رایزنی سفیران اتحادیه اروپا اتخاذ شده است و قرار است این تحریم‌ها پس از چاشت پنجشنبه جنبۀ عملی بگیرد.

بر اساس این تحریم‌ها، دارایی سه فرد و یک نهاد ایرانی "مسوول انتقالات درون" در قلمرو اتحادیه اروپا منجمد می‌شود. همچنین اتحادیه اروپا آماده است تا تحریم‌های موجود بر چهار شرکت دیگر ایرانی را که قبلاً تحریم شده بودند، تمدید کند.

نیروهای روسیه در یک هفتۀ اخیر حملات هوایی خود را بر اوکراین تشدید بخشیده و مقام‌های اوکراینی گفته اند که درون‌های ساخت ایران که مملو از مواد انفجاری بوده است، در حملات روسیه کار گرفته شده است.

در همین حال، منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داده است که کشورها از جمله ایران از "جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین" حمایت نکنند.

ینس ستولتنبرگ روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با صدر اعظم سویدن گفت که همه نشانه‌ها حکایت از آن دارد که ایران برای روسیه درون تامین کرده است.

آقای ستولتنبرگ گفت: "از همه کشورها از جمله ایران می‌خواهیم که از جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین حمایت نکنند؛ این جنگی است که آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است."

در چند هفتۀ اخیر گزارش‌هایی در مورد کاربرد درون‌های ایرانی از سوی نظامیان روسیه در جنگ اوکراین نشر شده است. مقام‌های ایرانی تا کنون فراهم آوری طیاره‌های بی‌سرنشین جنگی به روسیه را انکار کرده و مقام‌های روسی نیز کاربرد همچو جنگ‌افزار را در جنگ اوکراین منکر شده اند.

اما علی خامنه‌ای، رهبر ایران روز چهارشنبه بدون اشاره به کمک نظامی ایران به روسیه گفت: "ساخت تجهیزات پیشرفتۀ موشکی و پهپادی (بی‌سرنشین) که چند سال پیش از این وقتی که عکس‌هایش منتشر می‌شد، می‌گفتند این فتوشاپ است. حالا می‌گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است. چرا به فلان کس می‌فروشید، به فلان کس می‌دهید."

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه گفت که امریکا در کنار بریتانیا و فرانسه، در مورد انتقال طیاره‌های بی‌سرنشین انفجاری ایران به روسیه، در نشست شورای امنیت ملل متحد نگرانی خویش را شریک کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا در بیانیه‌ای گفته است که در این نشست سکرتریت ملل متحد به اعضای شورای امنیت پیرامون گزارش‌های انتقال این تسلیحات خطرناک معلومات اختصاصی داد.

پرایس افزود: "در حالی که ایران به دروغ‌هایش ادامه داده و فراهم آوری تسلیحات به روسیه را برای استفاده در اوکراین رد می‌کند، ما به کار با متحدین و شرکای خویش برای جلوگیری از انتقال تسلیحات خطرناک به روسیه متعهد استیم. ما در استفاده از تعزیرات و سایر ابزار مناسب بر تمامی آنانی که در این انتقالات دخیل اند، تامل نخواهیم کرد."

XS
SM
MD
LG