لینک های دسترسی

Breaking News

نزاع لفظی رهبران ترکیه و کشور های اروپایی شدت میگیرد


پس از آن که حکومت هالند جلو دیدار وزرای حکومت ترکیه با ترک های مقیم هالند جهت بحث های سیاسی را گرفت، بن علی یلدرم صدراعظم ترکیه این تصمیم امستردام را مورد انتقاد قرار داد و از اروپا خواست که به زعم او "از مداخله در أمور ترکیه" دست بردار شود.

سازمان دهندگان گردهمایی ترک های مقیم هالند به منظور دیدار شان با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه، از ترک ها در هالند خواسته اندک آرامش شان را حفظ کرده و با مراعات کردن دستور حکومت، در خانه های شان بمانند.

آلمان و اتریش نیز بر دیدار وزرای ترکیه اعتراض کردند.

مقامات ترکیه بر آلمان و هالند اتهام بسته که گویا به هدف تحت نفوذ قرار دادن همه پرسی در ترکیه، جلو کمپاین سیاستمداران ترک در اروپا را میگیرند.

وزرای حکومت ترکیه میخواهند برای کسب حمایت شهروندان ترک به یک همه پرسی سراسری، از کشور های اروپایی بازدید کنند.

برخی از کشور های اروپایی میگویند که ترکیه میخواهد با راه اندازی همه پرسی، رجب طیب اردغان را تا سال ۲۰۲۹ در قدرت نگهدارد.

رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه، گفته که هالندی ها سیاست و دیپلوماسی بین المللی را نمیدانند، و اضافه نموده که مقامات آلمان و هالند "بقایای رژیم نازی بوده و فاشیست اند".

برلین این سخنان را "غیرقابل توجیه" توصیف نمود و مارک روتِه، صدراعظم هالند، نیز آن را "تبصرۀ ناعاقلانه" خواند. آقای روتِه گفته "میدانم که آنها خشمگین اند، اما این چنین سخنان از حد معین گذشته است".

خِرت ویلدرز رهبر راستگرای هالند، دراین هفته مناظره های روز افزون در اروپا را گرمتر ساخت - او علیه بازدید وزرای ترکیه اعتراض کرد که هدف آن کمپاین برای همه پرسی در ترکیه است.
ویلدرز در سخنان خود گفت:"ما اینجا در هالند هستیم نه در ترکیه، واینجا جای تبلیغ وزیر ترکیه برای یک شخص دکتاتورمطلق مثل آقای اردوغان نیست."

اروپا نگرانی های خود را روی مسیر دولت ترکیه واضح ساخته است. از ماه جولای گذشته و پس از کودتای نا فرجام در ترکیه تاکنون بیش از چهل هزار نفر به شمول یک خبرنگار نگار آلمانی مستقر در ترکیه توقیف شده اند. هراس اتحادیه اروپا از بیشتر شدن قدرت رئيس جمهور و تضعیف دموکراسی در آن کشور است.

XS
SM
MD
LG