لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش تند اروپا و کانادا در برابر سخنان رئیس جمهور ترمپ


سخنان اخیر دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر افزایش تعرفه های گمرکی، در سراسر جهان غوغا برپا کرده است. قصرسفید هفتۀ گذشته اعلام کرد که بر واردات فولاد و المونیم تولید کشورهای دیگر، تعرفه های بلند گمرکی وضع میکند. اما تعدادی از کشورها از عواقب ناگوار این تصمیم واشنگتن هشدار داده اند.

چین، تعدادی از کشورهای اروپایی، و کانادا عمده ترین کشور هایی اند که از تبصرۀ اخیر آقای ترمپ نگرانی نشان داده اند. ایالات متحده یکی از بازارهای بزرگ مصرفی بشمار میرود، و این کشور ها نگران اند که وضع تعرفه های بلند گمرکی مانع صادرات شان به ایالات متحده میشود.

اما رئیس جمهور ترمپ میخواهد تا صنعت داخلی و تولیدات داخلی خود را رونق ببخشد. با در نظر داشت تمامی این موارد، طوری به نظر میرسد که امریکا در حال ورود به میدان یک جنگ ممکن تجارتی با متحدین نزدیک اش میباشد.

پس از موضعگیری های اخیر قصرسفید مبنی بر حمایت از صنایع داخلی، به نظر میرسد که نقش تاریخی امریکا در ترویج تجارت آزاد، کمرنگ میشود. دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، گفته است که کسر ٨٠٠ میلیارد دالری در تجارت امریکا، به او گزینۀ دیگر بجز از حفظ صنایع کلیدی را نمی دهد.

آقای ترمپ در اشاره به صنایع فولاد امریکا گفته است که نداشتن فولاد به مثابۀ نداشتن یک کشور است. حکومت واشنگتن داشتن یک اقتصاد با ثبات را با امنیت ملی امریکا وابسته میداند.

معاون وزیر خارجۀ چین گفته است که بیجنگ خواستار جنگ تجارتی نمیباشد، ولی اضافه کرده که در عین زمان برای هرنوع شرایط آماده میباشد.

در عین حال، مقامات کانادا امکان بلند بردن تعرفه های گمرکی بر فولاد صادر شده از آن کشور به ایالات متحده را "مسخره آمیز" خوانده و گفته اند که نمیتوانند ترمپ با به چنین اقدامی اجازه دهند.

وزیر مالیۀ فرانسه گفته است که در نبرد تجارتی میان امریکا و اروپا، "هردو طرف بازنده خواهند بود".

بسیاری از متخصصین به این باورند که تعرفه های بلند گمرکی میتواند برای اقتصاد امریکا نیز نتیجۀ معکوس داشته باشد، اما مشاورین اقتصادی ترمپ این نظریات را رد میکنند.

XS
SM
MD
LG