لینک های دسترسی

Breaking News

اوکراین: تخلیه غیر نظامیان از فابریکه ازوفستال ماریوپول ادامه دارد


نمای بیرونی فابریکه فولاد در شهر بندری ماریوپل که در محاصره قوای روسیه قرار دارد
نمای بیرونی فابریکه فولاد در شهر بندری ماریوپل که در محاصره قوای روسیه قرار دارد

اوکراین می گوید یک ماموریت نجات جدید به رهبری سازمان ملل برای تخلیه آخرین غیرنظامیانی که هنوز در داخل فابریکه فولاد محاصره شده در ماریوپل گیر افتاده اند، در حال انجام است.

تخمین می شود که حدود ۲۰۰ غیرنظامی از جمله کودکان همراه با صدها سرباز اوکراینی در تونل‌ها و پناهگاه‌های دوران شوروی در زیر فابریکه بزرگ آهن ازوفستال پنهان شده اند.

دفتر رییس جمهور ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، پیشتر اعلام کرده بود که تقریبا ۵۰۰ غیرنظامی تا حال از این محوطه تخلیه شده اند.

اوکراین می‌گوید که روسیه به عملیات تهاجمی به فابریکه ازوفستال ادامه می‌دهد.

سخنگوی اردوی اوکراین در یک نوار ویدیویی گفته است که محاصره نیروهای دفاعی این کشور در منطقه ازوفستال هنوز هم ادامه دارد.

اردوی روسیه از روز پنجشنبه آتش بس سه روزه را در ازوفستال اعلام کرده بود.

در همین حال، ویکتور اوربان، صدراعظم هنگری، گفته است که اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، با پیشنهاد ممنوعیت نفت روسیه در اتحادیه اروپا از "خط قرمز" عبور کرده است.

فون در لاین گفته است که این اتحادیه عرضه نفت خام روسیه را ظرف شش ماه و محصولات پالایش شده را تا پایان سال متوقف خواهد کرد.

هنگری و سلواکیا که هر دو به شدت به صادرات نفت مسکو وابسته اند، تا پایان سال ۲۰۲۳ فرصت خواهند داشت که عرضه نفت روسیه را متوقف کنند.

محل بود و باش جنرال های نظامی روسیه

وزارت دفاع امریکا گزارش‌های رسانه‌ها را که در آن گفته شده بود ایالات متحده اطلاعاتی درباره مکان جنرال‌های ارشد روسی در میدان جنگ را در اختیار اوکراین قرار داده، تکذیب کرد.

در این گزارش‌ها آمده بود که اوکراین به وسیله گزارش‌های امریکا موفق به کشتن جنرال‌های ارشد روسیه شده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، گفت که واشنگتن اطلاعاتی در مورد محل استقرار رهبران ارشد نظامی در میدان جنگ ارایه نمی‌کند و در تصمیم‌گیری‌های هدف‌گیری اردوی اوکراین مشارکت ندارد.

این در حالیست که رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که واشنگتن اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته است که به اوکراین در غرق کردن یک کشتی جنگی روسیه در ماه گذشته کمک کرد، ادعای که ایالات متحده آن را رد کرده است.

نشست رهبران جی هفت

در همین حال، قرار است رهبران کشورهای عضو گروه هفت روز یکشنبه در یک نشست مجازی و از طریق ویدیو کنفرانس با حضور ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، گردهم جمع شوند.

سخنگوی اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، روز جمعه در جریان یک کنفرانس خبری ضمن تایید این خبر گفت که جنگ کنونی در اوکراین مستلزم همگرایی و انسجام میان اعضای گروه هفت یا هفت اقتصاد بزرگ جهان را بیش از پیش تشدید کرده است.

XS
SM
MD
LG