لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار وزیر دفاع پیشین امریکا از 'خطر' برگشت طالبان به قدرت


رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین امریکا
رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین امریکا

وزیر دفاع پیشین ایالات متحدۀ امریکا گفته است که اگر نظامیان امریکایی از افغانستان بیرون شوند "خطر واقعی" به قدرت رسیدن طالبان موجود است.

رابرت گیتس گفته است که واشنگتن پیش از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، باید از ثبات و پایداری حکومت آن کشور خود را مطمین کند.

آقای گیتس در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی سی بی اس گفته است که طالبان در صدد "گرفتن قدرت" در افغانستان اند. او از پیامدهای برگشت طالبان به قدرت، به ویژه "کاهش حقوق زنان" هشدار داده است.

این مقام پیشین حکومت ایالات متحده با اشاره به مذاکرات جاری صلح میان گروه طالبان و نمایندگان امریکا در مورد اینکه آیا طالبان از قانون اساسی موجود افغانستان پیروی کرده و بخشی از روند سیاسی در آن کشور خواهند شد یا خیر، ابراز تردید کرده است.

آقای گیتس گفت "اگر آنان (امریکا و طالبان) به معامله‌ای توافق کنند، در پایان کار، این به حکومت افغانستان مربوط می‌شود که در برابر چنین توافقات ایستادگی کرده و یا هم به عقب برگردد".

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای مصالحۀ افغانستان تا کنون شش بار با نمایندگان طالبان دیدار کرده است. خروج قوای امریکایی از افغانستان، تضمین از اینکه خاک افغانستان برای حمله بر ضد امریکا استفاده نشود، آمادگی طالبان به مذاکرات صلح بین الافغانی و آتش بس پایدار از اجندای اصلی این مذاکرات خوانده شده است.

در پاسخ به این پرسش که آیا خروج قوای امریکایی از افغانستان، مانند تجربۀ جنگ ویتنام، سبب افزایش نفوذ رقیبان امریکا در افغانستان نخواهد شد؟ آقای گیتس گفت "بلی، فکر می‌کنم که خطر بسیار واقعی آن وجود دارد...یکبار دیگر تجربه خواهیم کرد که حکومتی را که کمک کرده‌ایم، قادر به حفظ و پایداری خود نخواهد بود".

XS
SM
MD
LG