لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش بی سابقۀ اعدام های حکومتی در ۲۵ سال اخیر


اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی به مظاهرات گسترده در ایران و عراق انجامید
اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی به مظاهرات گسترده در ایران و عراق انجامید

حکومت ها در سرتاسر جهان در سال گذشتۀ میلادی رقم بیشتر افراد را در مقایسه با ۲۵ سال اخیر، اعدام کرده اند.

عفو بین الملل، با نشر گزارشی به روز سه شنبه اذعان می دارد که کم از کم ۱۶۳۴ نفر در سال ۲۰۱۵ میلادی در کشور های مختلف جهان اعدام شده اند که یک افزایش ۵۴ درصدی را در مقایسه با ۲۰۱۴ نشان داده و بلندترین رقم از سال ۱۹۸۹ به اینسو محسوب می شود.

در این گزارش آمده است که ایران، پاکستان و عربستان سعودی، سه کشور در سطح جهان اند که تقریباً ۹۰ درصد تمام اعدام های حکومتی در آن کشور ها عملی شده است.

عفو بین الملل در گزارش خود نگاشته است این رقم "عمیقاً نگران کننده" شامل اعدام های که دولت چین انجام داده است نمی شود به خاطریکه باوجود اعدام احتمالاً هزاران نفر در آن کشور، حکم اعدام در چین "یک راز دولتی" می باشد.

بیلاروس، تنها کشور اروپایی است که حکم اعدام در آنجا صادر می شود و حکومت ویتنام نیز در این رابطه اسناد فراهم نمی کند.

افزایش قابل ملاحظۀ اعدام های دولتی در سطح جهان، مستقماً به افزایش ۷۶ درصد اعدام ها در عربستان سعودی و ۳۱ درصد در ایران ارتباط دارد.

به اساس گزارش عفو بین الملل، در سال ۲۰۱۵ در عربستان سعودی ۱۵۸ تن اعدام شدند. اکثر آنان سربریده شده اند اما از سلاح گرم نیز استفاده شده و بعضی اوقات اجساد در انظار عام نیز نمایش داده شده است.

در گزارش آمده است که عربستان سعودی، حکم اعدام را به گونۀ غیر متناسب، به زبان عربی، علیه آنعده افراد خارجی صادر کرده است که زبان عربی نمی دانستند.

ایران در سال ۲۰۱۵ کم از کم ۹۷۷ نفر را اعدام کرده که اکثر آنان به ارتباط مواد مخدر بوده است. ایران یکی از کشور هایست که برخلاف قوانین بین المللی افراد نابالغ را اعدام می کند. سال گذشته ایران کم از کم چهار نفر زیر سن هژده سال را به خاطر جرایم که انجام داده بودند، اعدام کرد.

براساس گزارش، پاکستان در سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۲۰ نفر را اعدام کرده که بیشترین رقم در اسناد ثبت شدۀ پاکستان در عفو بین الملل است.

ایالات متحده، تنها کشوریست که در قارۀ امریکا که از مجازات اعدام استفاده می کند، که براساس گزارش در شش ایالت این کشور ۲۸ حکم اعدام عملی شده که کمترین رقم را از ۱۹۹۱ به اینسو نشان می دهد.

سالیل شیتی، سکرترجنرال عفو بین الملل گفت "خوشبختانه، کشور های که دست به اعدام افراد می زنند به یک اقلیت کوچک و به طور فزایندۀ مجزا شده تعلق دارد."

برای نخستین بار در تاریخ، در اکثریت 102 کشور جهان امروز حکم اعدام صادر نمی شود. چهار کشور، فیجی، مدگاسکر، جمهوری کانگو و سرینیم، در سال ۲۰۱۵ صدور حکم اعدام را در کشور هایشان ممنوع اعلام کردند.

XS
SM
MD
LG