لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ کمک امریکا را به سازمان‌های بین المللی کم می‌کند


آرشیف: در دو هفتۀ گذشته، رئیس جمهور امریکا، ۱۵ فرمان اجرایی را امضا کرده است
آرشیف: در دو هفتۀ گذشته، رئیس جمهور امریکا، ۱۵ فرمان اجرایی را امضا کرده است

قرار است دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، فرمان اجرایی را توشیح کند که بر اساس آن ۴۰ در صد کمک های امریکا برای سازمان های بین المللی به شمول ملل متحد، کاهش یابد.

مسودۀ این فرمان یک ماه پس از آن آماده شده است که شورای امنیت ملل متحد، فیصله نامۀ را تصویب کرد که بر اساس آن شهرک‌سازی های اسرائیل در اراضی فلسطینی ها فاقد اعتبار حقوقی خوانده شد و این سازمان خواهان توقف شهرک سازی اسرائیل شد.

پس از این اقدام شورای امنیت، دونالد ترمپ که در آن زمان رئیس جمهور منتخب ایالات متحده بود، موثریت سازمان ملل متحد را زیر سوال برد و گفت که ملل متحد به مثابۀ مکان "گردهمایی، قصه و خوش گذرانی" مردم مبدل شده است. در آن زمان، آقای ترمپ هشدار داد که پس از ۲۰ جنوری، جریانات در ملل متحد، به گونۀ متفاوت خواهد بود.

بر اساس گزارش رسانه های امریکایی، این فرمان اجرایی که موسوم به "بررسی و کاهش بودجه ایالات متحده برای سازمان های بین المللی" می باشد، در نظر دارد تا کمک های امریکا برای سازمان های بین المللی ۴۰ در صد کاهش یابد.

در این فرمان اجرایی معیار هایی نیز برای کاهش کمک های مالی ایالات متحده برای سازمان های بین المللی در نظر گرفته شده است.

این فرمان اجرایی ایجاد کمیته ای را پیشنهاد کرد تا منابع مالی ایالات متحده در کدام ساحات کاهش یابد. در این فرمان به صورت مشخص پیشنهاد شده است تا کمک های ایالات متحده به قوای حافظ صلح ملل متحد که در حال حاضر بخش بزرگ آن توسط ایالات متحده، تمویل می گردد، غور صورت بگیرد.

سازمان هایی که سازمان آزادی بخش فلسطین عضو آن باشد، سازمان های بین المللی که از سقط جنین حمایت کنند، سازمان هایی که از وضع تعزیرات بالای ایران و کوریای شمالی، تخطی کرده اند، سازمان هایی که توسط دولت های حامی دهشت افگنی کنترول می شوند و یا متاثر اند و سازمان هایی که مقصر به نقض حقوق بشر باشند، شامل معیار های این فرمان اجرایی می گردد.

بر اساس این معیار ها، حتی سازمان جهانی صحت نیز متاثر خواهد شد، زیرا از برنامه هایی حمایت می کند که سقط جنین نیز در آن شامل است.

طارق جساروویچ، سخنگوی سازمان صحت جهانی، به صدای امریکا گفت که این سازمان در مورد اقدام احتمالی رئیس جمهور امریکا، نگران است.

جساروویچ گفت "در مورد تاثیرات این پالیسی حدس نمی توان زد. اما در مورد احتمال تاثیرات آن بر سازمان های غیر حکومتی نگران ایم. این سازمان خدمات برنامه ریزی خانوادگی را در سراسر جهان، فراهم می کنند."

به گفتۀ جساروویچ، خانم های که نا خواسته بار دار می شوند، معروض به سقط جنین به گونه ای نا امن می شوند و اگر پروسیجر ها امن سقط جنین برای آنان فراهم نگردد، در برخی موارد خانم های باردار با ناتوانایی های جسمی و حتی مرگ مواجه می شوند.

بر اساس مسودۀ فرمان اجرایی، ادارۀ آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یا یونسکو نیز متاثر می گردد.

لتیشا کاسی، سخنگوی یونسکو به صدای امریکا گفت که ایالات متحده از سال ۲۰۱۱ میلادی به این سو، کمک های مالی خود را به یونسکو، متوقف کرده است—یعنی زمانیکه این اداره عضویت کامل فلسطین را به یونسکو پذیرفت.

در کمتر از دو هفته، رئیس جمهور ترمپ، مجموعاً ۱۵ فرمان اجرایی را امضا کرده است که شامل ممنوعیت موقت شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان می گردد.

شیلا پیروسا، سخنگوی سرمنشی ملل متحد در مصاحبه با صدای امریکا گفت که ایالات متحده، بزرگترین تمویل کنندۀ سازمان ملل متحد است. به گفتۀ خانم پیروسا، در حال حاضر، در پهلوی تمویل سایر ادارات ملل متحد، ایالات متحده، ۲۲ در صد بودجۀ عادی سکرتریت ملل متحد و حدود ۲۸.۵ در صد بودجه قوای حافظ صلح این سازمان را فراهم می کند.

تاثیرات کاهش کمک مالی امریکا برای ملل متحد

علی نوری زاده، تحلیلگر مسایل بین المللی مستقر در لندن، می گوید که هرگاه چنین فرمان اجرایی امضا و عملی شود، ملل متحد با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

به گفتۀ آقای نوری زاده، آنچه در کشور های شرق میانه و کشور های اروپایی اتفاق افتاده، ملل متحد را با کسر بودجۀ جدی مواجه کرده است—به گونه ای که سازمان ملل حتی یک وقت غذا فراهم کند.

آقای نوری زاده گفت " حال فکر کنید که حجم بزرگ از کمک های امریکا کم شود، عملاً ملل متحد را به یک سازمان ورشکسته مبدل خواهد کرد".

آقای نوری زاده می گوید هر گاه تصامیم رئیس جمهور ترمپ عملی گردد، می تواند نظم جهان را بر هم زند و "طبعاً که سازمان ملل می تواند یک قربانی بزرگ باشد".

به باور آقای نوری زاده، در سال های اخیر، ملل متحد در منازعات سوریه، یمن و عراق، نقش قابل ملاحظه ای را انجام داد ولی "هرگاه حال هدف این باشد که سازمان ملل از اعتبار بی افتاد، این بدترین موقع است".

مایکل کوگلمن، تحلیلگر در مرکز تحقیقاتی ودرو ولسن مستقر در واشنگتن دی سی، نیز به صدای امریکا گفت که اگر چنین فرمان امضا و عملی گردد، نه تنها تاثیرات منفی مالی بر ملل متحد وارد خواهد کرد، بلکه تاثیرات منفی روانی و اعتباری نیز به این سازمان وارد خواهد گردید. اما آقای کوگلمن تاکید کرد که ملل متحد از سوی مابع مختلف کمک های مالی سخاوتمندانه را دریافت می کند و کاهش منابع مالی از سوی ایالات متحده، سرنوشت این سازمان را به صورت کل متاثر نمی کند.

اما آقای کوگلمن هشدار می دهد که هرگاه منابع مالی ایالات متحده به ملل متحد کاهش یابد، "بدون شک، موجب کاهش نفوذ امریکا در این سازمان" می گردد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG