لینک های دسترسی

Breaking News

کارشناسان: پایان دادن به تامین مالی الشباب یک 'چالش بزرگ' است


صحنه از حمله انتحاری تندروان الشباب در سومالیا (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
صحنه از حمله انتحاری تندروان الشباب در سومالیا (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

حسن شیخ محمود، رییس جمهور جدید سومالیا، تعهد کرده است تا منابع عایداتی گروه تروریستی الشباب را مسدود کند.

اعتقاد بر این است که تندروان الشباب سالانه میلیون دالر از طریق مالیات در مناطق تحت کنترول خود به دست میاورند. اما شماری از تحلیلگران معتقد اند که مسدود کردن منابع عایداتی این گروه آسان نیست.

حسن شیخ محمود، رییس جمهور جدید سومالیا، در هفته جاری گفت که حکومت‌اش مجرای تمویل تندروان الشباب را مسدود خواهد کرد.

رییس جمهور محمود این موضوع را در میان قوای سومالیایی که جهت آموزش به ترکیه اعزام شده اند بیان کرد و الشباب را متهم به باجگیری در مناطق تحت کنترول این گروه کرد. محمود همچنین تاکید کرد که تندروان این گروه از طریق جمع آوری مالیات غیر قانونی، ازتروریسم جهانی حمایت می کند. اظهارات صدراعظم جدید سومالیا از طریق تلویزیون ملی آن کشور نشر شد.

به گفته محمود، پولی را که گروه الشباب جمع آوری می کند، بخشی از آن برای تمویل مالی تندروان در موزمبیق و نایجریا به مصرف می رسد و بخشی از این باجگیری مالی به شبکه القاعده تحویل داده می شود.

اما رییس جمهور سومالیا در مورد ادعای خود شواهدی ارایه نکرد. تندروان گروه الشباب اظهارات رییس جمهور محمود را "اتهام بی‌اساس" خوانده اند.

این نخستین بار است که رییس جمهور محمود گفته است که گروه الشباب از مردم پول باجگیری می کند.

قبل از این، شماری از کارشناسان ملل متحد گفتند که تندروان الشباب نزدیک به ۱۰۰ پوسته امنیتی در سراسر سومالیا دارند و از لاری‌ها و سایر وسایط ترانسپورتی، مالیه جمع آوری می کنند.

در همین حال، انستیتوت موسسه هیراال مستقر در موگادیشو، پایتخت سومالیا، تخمین کرده است که تندروان الشباب پول کافی به دست میاورند تا سالانه ۲۴ میلیون دالر را برای تسلیحات مورد نیاز‌شان مصرف کنند.

برخی از کارشناسان امنیتی می گویند که مسدود کردن منابع مالی گروه الشباب، نشان دهنده تغییر پالیسی حکومت پیشین سومالیا است، زیرا حکومت قبلی آن کشور بیشتر بر مبارزه سیاسی علیه این گروه تمرکز داشت. این کارشناسان همچنین گفته اند که مسدود کردن منابع مالی تندروان الشباب کار آسانی نخواهد بود.

مت برایدن کارشناس امنیتی و مشاور استراتژیک در مرکز پژوهشی بنیاد ساهان مستقر در بریتانیا و کنیا گفته است که الشباب یک سیستم جمع مالیات پیچیده دارد، در حالیکه سیستم نظارت بانکی حکومت سومالیا ضعیف است و اکثر انتقال پول در آن کشور از طریق سیستم سنتی حواله صورت می گیرد.

به گفته برایدن، الشباب قادر است تا پول را به سراسر سومالیا انتقال بدهد و دلیل عمده آن، موجودیت مقررات و قوانین ضعیف حکومت آن کشور است.

او گفت: "سیستم بانکی و سیستم انتقال پول یا حواله هنوز به گونه ضعیف از سوی حکومت نظارت می شود. الشبات از این ضعف حد اکثر استفاده را کرده است."

به گفته این کارشناس، محمود که در ماه می سال روان میلادی به حیث رییس جمهور سومالیا انتخاب شد، از قبل اقداماتی را علیه تندروان الشباب روی دست گرفته است و نیروهای خاص سومالیا در نقاط مختلف آن کشور، اقداماتی را علیه تندروان الشباب انجام داده اند.

عبدالرحمن شیخ ازهری، رییس مرکز تحلیل و مطالعات استراتژیک مستقر در موگادیشو، به این باور است که شکست الشباب مستلزم چندین جبهه است.

به گفته ازهری، عملیات نظامی، مسدود کردن منابع مالی و مبارزه بر ضد ایدیولوژی الشباب می تواند موجب شکست این گروه تندرو شود.

الشباب که وابسته به شبکه القاعده است، از سال ۲۰۰۷ میلادی به این سو بر ضد حکومت مورد حمایت غرب و نیروهای حافظ صلح اتحادیه افریقا درگیری جنگ است و در مناطق تحت کنترول خود قوانین سختگیرانه اسلامی را تحمیل کرده است.

ایالات متحده در اوسط ماه می سال روان میلادی اعلام کرد که بار دیگر در سومالیا حضور نظامی خواهد داشت تا حکومت آن کشور را در راستای مبارزه بر ضد تندروان حمایت کند. قبل بر این، ایالات متحده نیروهای خود را در سال ۲۰۲۰ میلادی از آن کشور بیرون کرده بود.

XS
SM
MD
LG