لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار موتر بم‌گذاری شده در غور؛ ۱۵ کشته و ۱۵۱ زخمی


در اثر انفجار نیرومند در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور ۱۵ نفر کشته و کم از کم ۱۵۱ نفر دیگر زخمی شدند.

عمر لعل زاد، رییس شفاخانه ولایتی غور به صدای امریکا گفت که ۱۳ نفر از جان باختگان غیرنظامی و دو نفر دیگر شان نظامیان اند.

آقای لعل‌زاد گفته که نه زن در میان زخمی شدگان این رویداد است. او همچنان گفته است که وضعیت هشت نفر از زخمی‌شدگان وخیم است که به گفتۀ وی توسط هلیکوپترهای اردوی ملی به ولایت هرات منتقل شده اند.

رییس شفاخانه ولایتی غور همچنان از اعزام یک تیم هشت نفری از داکتران متخصص جراحی عصبی و اورتوپیدی ولایت هرات برای کمک بیشتر به مجروحین این انفجار به ولایت غور خبر داد.

پیش از این طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته بود که این انفجار نیرومند در مقابل ریاست امور زنان و شهدا و معلولین در نزدیک قراول قوماندانی امنیه ولایت غور به وقوع پیوسته و در نتیجه آن ۱۲نفر جان باخته و دستکم ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

این انفجار در نزدیکی چندین اداره دولتی ولایت غور زمانی به وقوع پیوست که مردم برای انجام کارهای روزمره به این ادارات مراجعه کرده بودند.

وحیدالله نظامی، قوماندان امنیه غور نیز به رسانه‌ها گفته است که در این انفجار ۳۵ منسوب پولیس زخمی شده اند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان ضمن محکوم کردن این حمله، آن را خلاف ارزش های اسلامی و انسانی خوانده و در تماسی تیلفونی با نور محمد کوهنورد والی غور،‏ هدایت داده است که در قسمت رسیدگی به خانواده های قربانیان از تمام امکانات استفاده شود.

از جانب دیگر، نهادهای مدنی و حقوق بشری در ولایت غور در اعلامیه ای این حمله را محکوم کرده اند.

با آنکه هیچ گروهی تا کنون مسوولیت این حمله را به دوش نگرفته است، فعالان ولایت غور گفته اند که "‌گروه طالبان بر خلاف موازین انسانی و اسلامی و بدون در نظر گرفتن جان و مال مردم" حمله‌‌ای به این بزرگی را سازماندهی کرده اند که باعث کشته و زخمی شدن شمار زیادی از شهروندان افغان و ویرانی و وحشت شده است.

آنها گفته اند چند روز پیش ملا احمد شاه، معاون والی نام‌نهاد طالبان در غور، اعلامیه و پیام صوتی را نشر کرده بود و به شهروندان غور هشدار داده بود که به شهر فیروزکوه حمله خواهند کرد.

این فعالان مدنی وحقوق بشری از دولت افغانستان، نهادهای بین‌المللی و هم پیمانان این کشور خواسته اند تا این حادثه بگونه جدی پیگیری شود.

XS
SM
MD
LG