لینک های دسترسی

Breaking News

حملات انتحاری بر مساجد در کابل و غور


آرشیف: پولیس کابل حین گزمه و تلاشی وسایط در شهر
آرشیف: پولیس کابل حین گزمه و تلاشی وسایط در شهر

گروه دولت اسلامی مسؤلیت حمله انتحاری شام جمعه را در مسجد جامع امام زمان دشت برچی به عهده گرفته، ادعا کرده است که یک تن از جنگجویان آنان بنام ابو عمار ال ترکمنی آنرا انجام داده است.

در حملۀ انتحاری در داخل مسجد امام زمان، واقع در منطقۀ پل خشک دشت برچی شهر کابل، ده ها تن کشته شده است.

در تازه ترین انکشافات، رقم تلفات حملۀ انتحاری در مسجد امام زمان به ۵۶ کشته و ۵۵ مجروح بلند رفته است.

روز گذشته، دفتر مطبوعاتی وزارت داخلۀ افغانستان گفت که در آن رویداد ۳۹ تن کشته و ۴۵ نفر دیگر مجروح شده است.

پیش از آن یک مقام امنیتی کابل به رویترز گفته بود که نیرو های امنیتی، کم از کم ۳۰ جسد را از داخل مسجد بیرون کرده اند.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه یی حمله را تقبیح کرده اذعان داشته است که عاملین چنین جنایات "مستحق نابودی" اند.

چندین مسجد در چند ماه اخیر در ولایات مختلف افغانستان هدف حملات قرار گرفته که در حملات کابل و هرات بیشتر شیعیان آماج قرار گرفته اند.

منشی عمومی ملل متحد، ایالات متحده و پاکستان حملات انتحاری روز جمعه بر مساجد در افغانستان را با شدید ترین الفاظ محکوم کرده اند.

وزارت های خارجۀ این دو کشور با نشر اعلامیه یی اذعان داشته اند که مردم و حکومت آن کشور ها در کنار مردم افغانستان ایستاده اند.

انتونیو گوتیریش سرمنشی ملل متحد، با نشر یک اعلامیه این حملات را عمل "وحشیانه" عنوان کرد.

آقای گوتیریش گفت "این حملات وحشیانه بر ضد مردم که مصروف عبادت بودند، جنایت است. کسانیکه مسوول این گونه حملات اند، عدالت بالای آنان باید تطبیق شود."

واکنش علمای دینی

وزارت حج و اوقاف و علمای سنی و شیعۀ افغانستان، حملات به مساجد و تکیه خانه ها را محکوم کرده و آن را "غیر اسلامی و غیر انسانی" خواندند.

داعی الحق عابد، سرپرست وزارت حج و اوقاف تاکید کرد که اینگونه اعمال در اسلام جایگاه ندارد و ابراز امیدواری کرد که همچو رویداد ها "اتفاق و اخوت شیعه و سنی ساکن در افغانستان را برهم نزند."

عالمان دین، حمله های اخیر بر مساجد اهل تشیع و اهل تسنن را کار دشمنان اسلام و افغانستان، برای ایجاد تفرقه میان پیروان مذاهب یاد کرده و تاکید ورزیدند که مردم افغانستان از این کار آنان آگاه بوده و هیچ گاه تفرقه میان شان جا نخواهد داشت.

علمای سنی و شیعه در یک نشست خبری، حمله های اخیر بر مساجد و تکیه خانه ها را، به عوامل بیرونی نسبت دادند.

گزارش اولیه

پیش از آن، اسماعیل کاووسی، مسوول روابط رسایه یی وزارت صحت عامۀ افغانستان گفته بود که تا کنون ۲۲ جسد و ۱۰ مجروح به شفاخانه ها انتقال یافته است.

یک شاهد رویداد به صدای امریکا گفت که در انفجار انتحاری بیش از ۳۰ تن کشته و حدود ۵۰ نفر دیگر مجروح شده است.

شاهدان از محل رویداد به صدای امریکا گفته اند که پولیس حدود یک ساعت تاخیر به منطقه رسیده که باعث خشم مردم محل شده است.

آنان می گویند که مردم علیه پولیس شعار می دهند و هیآت بررسی کنندۀ وزارت داخله را نگذاشته اند تا در مورد رویداد تحقیقات کنند.

حمله در غور

این درحالیست که یک حمله کنندۀ دیگر انتحاری خود را در یک مسجد در ولسوالی دولینۀ ولایت غور منفجر ساخته است.

عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور می گوید که آن حمله انتحاری در قریه "خواجه گان" ولسوالی دولینه هنگام ادای نماز عصر بین نمازگزاران به وقوع پیوسته است.

آقای خطیبی می گوید این انفجار هنگامی در مسجد به وقوع پیوسته است که یک قوماندان محلی وابسته به دولت بنام فضل الاحد به همراه افرادش در حال ادای نماز بوده اند.

نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان در صفحۀ تویتر خود، رقم کشته شدگان در انفجار ولایت غور را ۲۰ تن اعلام کرده می نگارد که ۱۰ تن در آن مجروح شده است.

سخنگوی والی غور می گوید بر اساس اطلاعات اولیه نیروهای کشفی بیشتر از ده تن از نمازگزاران کشته و ده ها تن دیگر زخمی شده اند.

این مقام محلی غور می گوید نمازگزاران دارای سنین مختلف بوده اند که وضعیت شماری از مجروحین وخیم است.

اما احمد حسین دانشیار ولسوال ولسوالی دولینه ولایت غور به خبرنگار رادیو آشنا صدای آمریکا گفت براساس آمار اولیه ای که از مردم محل به دست آورده اند در آن حمله انتحاری کم از کم ۳۰ باشندۀ آن قریه به همراه قوماندان خیزش های مردمی کشته شده اند.

ولسوال دولینه ولایت غور می گوید هیاتی را برای بررسی رویداد تعیین کرده اند اما به دلیل نا امنی و تاریکی هوا، روز شنبه به قریه خواجه گان اعزام خواهد شد.

با اینکه ولسوال دولینه غور از کشته شدن دستکم ۳۰ تن در آن حمله انتحاری خبر می دهد اما سخنگوی والی غور آن آمار را تایید نمی کند.

ولسوالی دولینه در ۶۵ کیلومتری غرب شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور موقعیت دارد.

تا به حال فرد ویا گروهی مسوولیت این حمله انتحاری را به عهده نگرفته است؛ اما، در گذشته گروه داعش مسوولیت حملات بر مساجد را به عهده گرفته اند.

XS
SM
MD
LG